Пенсійні несподіванки…
Якщо вихід на пенсію за вислугою років для когось є можливістю трохи розслабитися і перепочити, то для офіцера запасу Петра Івановича (прізвища з етичних міркувань називати не буду) це стало малоприємною несподіванкою. Ця невигадана історія про те, як людина, через свій статус внутрішньо переміщеної особи, опинилася кілька місяців без пенсії, і як журналістські звернення відновили справедливість. Читачі дізнаються про те, що варто робити в подібних ситуаціях.
Час неминуче рухався вперед, і Петро Іванович почав шукати роботу, досить швидко її знайшов у цивільній сфері. Але не полишав спроби вирішити своє пенсійне питання, періодично їздив до Головного управління ПФУ області і не тільки, де йому постійно обіцяли усе вирішити. Але минали місяці, а пенсію постійно затримували. Причину пояснювали необхідністю проведення перевірок, оскільки військовий пенсіонер належить до категорії внутрішньо переміщених осіб. Почувши від співрозмовника про невирішену проблему, автор теж взявся допомогти.
Журналістське звернення про вжиття заходів оперативного реагування
Саме так автор назвав свій документ. І направив його наприкінці серпня 2019 року одразу кільком адресатам: міністру оборони, до Мінсоцполітики, Пенсійного фонду України, ГУ ПФУ Харківської області, Уповноваженому Верховної Ради України з прав людини тощо. Принагідно зазначимо, що, незважаючи на проблеми в діяльності окремих держорганів, в сучасній Україні на журналістські звернення держслужбовці реагують.
Основним Законом ― Конституцією України та діючим законодавством гарантовано право на належний та достойний рівень життя і соціальний захист, в тому числі військовослужбовців та членів їх сімей. На превеликий жаль, офіцер запасу мусить звертатися до державних органів, щоб домогтися відновлення конституційних прав людини, громадянина і військовослужбовця. У даний час людина перебуває у вкрай скрутному матеріальному становищі через затримку в оформленні документів для призначення пенсії та через заборгованість у кілька місяців з виплати військової пенсії.
На ці звернення у Мінсоцполітики оперативно відповіли, що доручили Пенсійному фонду України розібратися у ситуації, повідомити офіцера запасу та журналіста про результати розгляду питання.
В подібних випадках кожен із читачів теж зможе самостійно звернутися до вже названих державних органів. У заголовку звернення варто додати фразу «для позасудового врегулювання проблемної ситуації». Сьогодні за наявності доступу до комп’ютеру та мережі Інтернет можна направити електронні звернення на офіційні електронні адреси держорганів. Також можна це продублювати, зареєструвавшись на Урядовому контактному центрі (у розділі «Особистий кабінет»).
«Заручники» законодавства через відсутність інформації?
Закон «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» (ст. 4) передбачає механізм обліку внутрішньо переміщених осіб. Так, факт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, що діє безстроково, крім випадків, передбачених статтею 12 цього Закону. Однією з підстав для скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та внесення відомостей про це в Єдину інформаційну базу даних про внутрішньо переміщених осіб є обставини, за яких така внутрішньо переміщена особа повернулася до покинутого місця постійного проживання. У разі неповідомлення внутрішньо переміщеною особою про її повернення до покинутого місця постійного проживання (згідно з абзацом 2 пункту 3 частини другої статті 9 цього Закону) рішення про скасування дії довідки приймається на підставі інформації про тривалу відсутність (понад 60 днів) особи за місцем проживання, яка дає обґрунтовані підстави вважати, що внутрішньо переміщена особа повернулася до покинутого місця постійного проживання.
У ст. 1 Закону «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» чітко визначено, що особи офіцерського складу, прапорщики і мічмани, військовослужбовці надстрокової служби та військової служби за контрактом, особи, які мають право на пенсію за цим Законом при наявності встановленої вислуги на військовій службі та в інших військових формуваннях (спеціальних держорганах), мають право на довічну пенсію за вислугу років. Відповідно до ст. 2, п. а) ст. 1-2 цього Закону Петро Іванович, як особа офіцерського складу, має право на пенсійне забезпечення (йдеться про виплату призначеної пенсії) після звільнення зі служби.
За інформацією Департаменту пенсійного забезпечення Пенсійного фонду України, на дату підготовки відповіді на журналістські звернення питання призначення пенсії, обчисленої за нормами Закону №2262 «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» вирішено з урахуванням вимог чинного законодавства. Нарешті, у жовтні 2019-го офіцеру, звільненому з військової служби у травні, виплатили таку довгоочікувану пенсію. Хоча коментарів чиновники по суті журналістського звернення мало надали. Коротко їх суть у тому, що за нормами законодавства для тих, хто має статус ВПО, передбачено розгляд питань призначення і відновлення соціальних виплат комісіями. Засідання такої комісії було призначене і пенсію виплатили аж у жовтні.
Про всяк випадок, як передбачено вимогами до проведення журналістських розслідувань чи аналітичних статей, насамкінець автор вирішив перевірити, чи дійсно орган Пенсійного фонду вже почав виплачувати пенсію. Після нещодавнього спілкування із моїм співрозмовником дізнався про останні новини. Після майже 4 місяців чекання у районному управлінні ПФУ наш земляк дізнався про необхідність надати довідку, що він є внутрішньо переміщеною особою і останнім часом перебував в Україні. Він отримав і надав цю довідку, висловивши багато чого (малоприємного) про роботу тих держорганів, які не поінформували про це раніше. І тоді вже через 10 днів виплатили
пенсію одразу за кілька місяців.
— Насправді то суцільні копійки, адже на службі мені було виплачено суттєву вихідну допомогу, з якої отримано чималий податок, але ця інформація не врахована у призначеній пенсії. З’ясовувати це буду пізніше, коли на роботі отримаю відпустку, ― стомленим голосом промовив по телефону мій співрозмовник.
У такій непередбачуваності в роботі держорганів нашим читачам однозначно можна порадити одне. Варто проконсультуватися із юристами, адвокатами хоча би за місяць-два перед звільненням з військової служби та подачею документів для подальшого призначення пенсії. Також варто чітко і грамотно описати свою ситуацію та сформулювати різні запитання до профільних держорганів: Мінсоцполітики, ПФУ тощо. Такі звернення розглядаються 30 днів. Адже роз’яснення вищих за ієрархією держорганів можуть враховуватися у подальшій роботі чиновників нижчого рівня.
Принаймні, саме у такий спосіб у подібних ситуаціях нашим громадянам можна зменшити бюрократичні ризики та зекономити свій час, який не купиш за гроші.