Податкова знижка: навчання оплачено? Повернути кошти! (Треба вчасно подати документи)
Сьогодні в умовах суцільного подорожчання цін на продукти харчування, тарифів на житлово-комунальні послуги, коли за комуналку запровадили так звану абонплату, у соціумі мало хто користується цілком законними способами економії в інший сфері. Йдеться про батьків дітей, які офіційно працюють, сплачують податки та цілком офіційно оплачували навчання дитини. Такі наші співвітчизники ще мають час, аби до кінця поточного року зібрати необхідні документи та подати їх до податкової. Отож вже зараз варто поквапитися, щоб встигнути вчасно подати всі необхідні документи.
У цій статті дізнаємося практичні особливості оформлення податкової знижки.
На підставі ст.166 Податкового кодексу України (далі ПКУ, п.166.2.1.) до податкової знижки включаються фактично здійснені протягом звітного податкового року платником податку витрати, підтверджені відповідними платіжними та розрахунковими документами, зокрема квитанціями, фіскальними або товарними чеками, прибутковими касовими ордерами, що ідентифікують продавця товарів (робіт, послуг) і особу, яка звертається за податковою знижкою (їх покупця (отримувача), а також копіями договорів за їх наявності, в яких обов’язково повинно бути відображено вартість таких товарів (робіт, послуг) і строк оплати за такі товари (роботи, послуги).
Отже, в освітньому закладі, де офіційно сплачуєте навчання дитини, слід отримати примірник договору. Стороною такого договору про надання освітніх послуг є один із батьків дитини, або її законний представник. Там, у тексті договору, повинно бути відображено вартість таких освітніх послуг і строк їх оплати.
На підставі п.166.3.3. ПКУ йдеться про перелік витрат, дозволених до включення до податкової знижки. Це суми коштів, сплачених платником податку на користь вітчизняних закладів дошкільної, позашкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та вищої освіти для компенсації вартості здобуття відповідної освіти таким платником податку та/або членом його сім’ї першого ступеня споріднення. До речі, подати документи для отримання податкової знижки можуть не тільки батьки (батько чи мати), а також особи, які здійснюють опіку чи піклування, якщо такого платника податку призначено відповідно опікуном, піклувальником, прийомним батьком, прийомною матір’ю, батьком-вихователем, матір’ю-вихователькою.
Відверто кажучи, зібрати всі необхідні документи одразу може бути клопіткою справою. Але, напевно, це варто зробити, адже 18% від вартості навчання, може бути невеличким і водночас суттєвим поповненням сімейного бюджету.
Важливі практичні ключові моменти
На що практично слід звернути увагу?
Зібрати перелік необхідних документів.
Форму декларації та додаток Ф-3 можна або закачати з сайту ДПС, або отримати бланк у податковій. Ще можна направити запит на публічну інформацію до Мінфіну, ДПС, ГУ ДПС будь-якої області і попросити надіслати вам у паперовому та електронному форматі ці бланки на вказані вами електронні та поштові адреси.
Якщо з тих чи інших причин ви не змогли та не можете отримати паперові бланки безпосередньо у податковій, то не варто слухати сумнівні поради купити ці бланки у різних пунктах продажу канцтоварів чи книжкової продукції. Думаю, в такому разі можна подати запит на публічну інформацію та отримати бланки документів безпосередньо, як то кажуть, з першоджерел, тобто від самих державних органів (розпорядників інформації).
Як створити запит на інформацію?
Тут автором статті для наших читачів підготовлено орієнтир такого тексту запиту, заради економії вашого часу.
Головне управління ДПС у Закарпатській області
Петрунько Павло Петрович
Поштова адреса:
а/с 21, м. Ужгород-21,
5-значний індекс
тел. (0**)-***-**-**
Електронна адреса
pet45pa@ukr.net
Запит на отримання публічної інформації
На підставі Закону України «Про доступ до публічної інформації» прошу надати бланки документів, що перебувають у вашому розпорядженні, згідно з компетенцією профільного державного органу, для оформлення податкової знижки у зв’язку із понесеними витратами платника податків на оплату навчання дитини (в електронному та паперовому форматі):
1) новий бланк податкової декларації про майновий стан і доходи, що діє з 01.01.2024 р. (затверджено Наказом Міністерства фінансів України від 28 серпня 2023 року №467 «Про затвердження Змін до форми податкової декларації про майновий стан і доходи та Інструкції щодо заповнення податкової декларації про майновий стан і доходи» (в новій редакції);
2) Додаток Ф-3 (що діє з 01.01.2024 р.) до податкової декларації про майновий стан і доходи — бланк «Розрахунок суми податку, на яку зменшуються податкові зобов’язання з податку на доходи фізичних осіб, у зв’язку з використанням права на податкову знижку» (затверджено Наказом Міністерства фінансів України 28 серпня 2023 року №467, в останній редакції).
Прошу вас надати відповідь, надіслати запитувані документи на поштову та електронну адреси, за можливості у форматі Документ Microsoft Office Word97-2003 або PDF.
З повагою
Петрунько П. П.
06.10.2024 (підпис)
Запит на публічну інформацію пишеться у довільній формі. Але є необхідні умови, яких уважно слід дотриматися. У тексті-зразку ви знайшли 99% необхідної інформації. Там, де підпис, має бути фотокопія чи сканована копія зображення вашого підпису. Запит можете направляти на офіційну електронну адресу державного органу. Це можна знайти на їхньому офіційному сайті. Такий запит маємо право відправляти з особистої електронної пошти. Це суттєво зекономить час та грошові витрати порівняно із поштовими пересиланнями документів.
Оскільки за кількістю паперових сторінок (декларація та Додаток Ф-3) отримані вами бланки не перевищуватимуть 10-ти, то на підставі Закону «Про доступ до публічної інформації» ви зможете їх отримати абсолютно без проблем безоплатно, протягом 5 робочих днів, з дати офіційної реєстрації вашого запиту. Плюс додайте практично кілька днів на пересилку «Укрпоштою» паперових документів, які надішлють податківці у відповідь на ваш запит.
Способи подання декларації про доходи разом із додатком Ф-3 та копіями підтверджуючих документів обирає платник податку на власний розсуд.
Пропоную практично розглянути паперовий варіант. Отже, серед необхідних документів, які треба зібрати й подати платнику податків, є довідка з місця роботи про доходи. У цій довідці має бути відображено за 12 місяців року (з січня по грудень включно) наступні дані: сума, яка обкладається податком з доходів фізичних осіб, сума пільги (якщо працівник оформив податкову соціальну пільгу, то такі дані теж слід вказати), податок з доходів фізосіб, військовий збір. Остання позиція практично не вплине на розрахунок податкової знижки, але така графа є, і тому доведеться уважно це зазначити, аби ваші документи були правильно оформлені. Водночас нагадаємо нашим читачам про те, що податківці за своєю професійною специфікою роботи (з огляду на соціально-правові чинники їхньої професійної діяльності) надають практичні консультації наживо, з урахуванням безпекової ситуації в регіоні, коли немає повітряної тривоги. Отож, якщо встигнете підібрати документи заздалегідь, то зможете отримати консультацію стосовно правильності заповнення вашої декларації та додатку Ф-3, на основі ваших довідок про доходи. Цьогорічна форма декларації доволі суттєво відрізняється від минулорічної у бік ускладнення, за неофіційними репліками та коментарями податківців під час усного спілкування та консультування платників податків на цю тему. Але під час консультації вам мають усе детально пояснити, особливо складні моменти можуть бути в частині розрахунків. Якщо людина працює офіційно не на одному місці роботи, то доцільно подавати довідки з усіх місць роботи (з основної, за сумісництвом), тому що ці дані вплинуть на розрахунок. Тут логіка доволі проста й зрозуміла: більший офіційний дохід (на двох місцях роботи, де працівник працює офіційно та сплачуються податки, навіть при мінімальній зарплаті сума доходу логічно та арифметично буде більшою, порівняно із одним місцем роботи) вплине на більший розмір повернення коштів, сплачених за навчання. Будьмо уважні: довідка (або довідки) про доходи з місця роботи подається в оригіналі, там має бути підпис керівника і головного бухгалтера, плюс кругла печатка організації (не відділу кадрів). Інші документи подаються у вигляді копій, нотаріально завіряти їх не треба, це спрощує вам процедуру подачі документів. Отже, слід подавати такі копії документів: договір з освітнім закладом, копії вашого паспорту громадянина України та ідентифікаційного коду, копію свідоцтва про народження дитини (за яку ви як батько, мати, сплачували навчання). Чеки (квитанції), що стосуються оплати за навчання можна просто роздрукувати з банкомату, терміналу вашого банку обслуговування, такий формат цілком підійде. Стосовно копій вже названих документів про здійснену оплату навчання також немає законодавчих обмежень або окремих спеціальних вимог. Тобто паперові копії можна робити будь-яким наявним та зручним для вас технічним способом. Суттєво те, щоби вони були читабельними для податківців, які будуть з ними ознайомлюватися під час опрацювання вашого звернення.
Уважно перевірте бланк основних документів. Подаючи у поточному 2024 році податкову декларацію про майновий стан і доходи за попередній 2023 рік (для цього ще є достатньо часу, аби встигнути це зробити до 31 грудня включно, але порадив би намагатися встигнути це зробити раніше), подивіться, аби цей бланк декларації був у редакції наказу Міністерства фінансів України від 28 серпня 2023 року №467. Нагадаю, що ці бланки постійно змінюються, і тому платникам податків доводиться постійно відслідковувати ці нововведення. Аналогічно зверніть увагу на те, що Додаток Ф-3 до податкової декларації про майновий стан і доходи також має бути саме в редакції наказу Міністерства фінансів України від 28 серпня 2023 року №467.
Заповнюючи цю декларацію про майновий стан і доходи (особливо стосується тих, хто не має бухгалтерсько-економічної освіти чи відповідних навичок, йдеться про розділ VII «реквізити банківського рахунку…»), уважно зазначте UA та багаточислову комбінацію різних цифр, що стосується вашого банківського рахунку. Адже на практиці бувають випадки, коли неправильні дані, або неповні, або зайві дані спричиняють проблеми для державної казначейської служби. Бо саме казначейство після прийнятого рішення податкової буде перераховувати вам кошти для повернення податкової знижки. Але за умови вчасного подання декларації і необхідних документів навіть такі ситуації можна виправити. Тоді, коли ви після 60 днів не отримаєте відповіді податкової, зателефонуйте і поцікавтеся станом справи. У разі, коли податківці подали усе до казначейства, а та установа не зробила переказу коштів через якісь помилки, зможете знову подати декларацію. Щоправда, тоді вам доведеться уточнити дані з розділу VII «реквізити банківського рахунку…». Але такі випадки не повинні мати масового характеру, тому в окремих ситуаціях можна знайти вихід та встигнути знову подати декларацію.
Які ще практичні моменти актуальні для наших читачів? Бланк декларації із Додатком Ф-3 разом із штампом і датою поданих документів (ця відмітка податкової слугує доказом подання документів у паперовому вигляді) порадив би надійно зберігати не лише до моменту повернення вам коштів як податкова знижка. Варто зберігати ці документи і на наступний 2025-й календарний рік. Бо за умови продовження вашою дитиною навчання у новому році, основні документи вам знову знадобляться. Можна зробити повторні копії основних документів, і потім додати нові квитанції про оплату навчання, це певною мірою має зекономити ваш час. Якщо у вас на платних умовах офіційно навчається не одна дитина, то маєте право подавати документи на кожну дитину. За кожну дитину тоді вам мають зробити повернення частини плати за навчання. Ось така вона, податкова знижка. Логіка проста. Якщо навчання оплачено, усі документи ви вчасно надали, правильно все заповнили, тоді упродовж 60 днів чекайте відповіді та позитивного результату. І тоді вам від імені держави за рішенням податківців електронним переказом на вказаний вами банківський рахунок повернуть кошти!