Skip to main content
Ілона Мунтян

Ілона Мунтян: про віру в себе й людей, секрети успіху, пізнання світу і щастя у творчості

Деякі цікаві факти

Ілона Мунтян живе у маленькому живописному місті Рені на Одещині, розташованому неподалік двох українських державних кордонів із Молдовою та Румунією. Ця симпатична красива дівчина й цікава особистість — 15-річна учасниця Міжнародного фестивалю «Щастя у творчості» у номінації «Текстові твори», отримала диплом із спеціальною відзнакою «За популяризацію позитиву як способу життя». Успішно займається музичною творчістю, і тому її сюжет (актуальне інтерв’ю) про українську співачку, яка здобула світову славу, має доволі глибоке професійне світосприйняття. (Слухаючи спів Олени Строя (Olena Sloia), співачки родом з міста Рені, а зараз солістки театру в Німеччині, мимоволі спадає на думку те, яке чудо людський голос, який це незвичайний інструмент!)

IMG_20221211_193043_458.jpg

 

Ось творчі колективи, де нині займається Ілона: Народний вокальний ансамбль української пісні «Калина», театральний колектив «Соняшник», середня група.

Взяла участь у різних конкурсах, у складі таких творчих колективів:

Народний вокальний ансамбль української пісні «Калина»: Міжнародний конкурс Bessarabiya Folk, I місце у номінації «Сольний та гуртовий народний спів», 2021 рік.

Міжнародний багатожанровий фестиваль-конкурс (онлайн) Art Drive, лауреат I ступеня.

Болгарський фольклорний фестиваль-конкурс «Пєсєн сє пєє, хоро сє виє»,  I місце у номінації «Обработен фолклор».

З аматорським вокальним ансамблем «Калина» їздила на гастролі до інших країн на різноманітні фестивалі та конкурси, а з аматорським театральним колективом «Соняшник» більше виступала в рідному місті Рені.

На сцені з самого дитинства. Співає в ансамблі та грає в театральному колективі протягом уже 6 років. З цими колективами  здобула понад сотню перемог у різних конкурсах, як українських, так і міжнародних. Почала захоплюватися написанням різних творів досить давно, але щось серйозне почало виходити тільки нещодавно. Минулого року  написала свою першу художню замальовку з індивідуальним героєм. Вірші також почала активно писати в 2020 році. А цьогоріч захотіла навчитися писати власну музику, мелодію та лірику, чим зараз і займається. Трохи захоплюється фотографією, хоча не на такому рівні, як сценою чи письменництвом. Також дуже багато і часто читає, дивиться різні фільми та серіали, мюзикли. Хоче написати свою книгу, але поки не вистачає натхнення і розуміння того, про що саме хоче розповісти свою історію. Статті Ілони Мунтян вже друкували в міській газеті.

***

— Пані Ілона, будь ласка, розкажіть про себе, про Вашу освіту в Україні, про батьків і родину.

—  Я народилася у місті Рені, перші роки жила у повній сім’ї, але цього часу не пам’ятаю. Напевно, у батька та мами були деякі проблеми, тож вони перестали жити разом. Я і моя старша сестра Вероніка живемо з мамою. З дитинства я не дуже багато можу згадати, але ключові моменти, такі як подорожі в інші міста, свята та виступи на сцені я пам’ятаю, наче то було не 8 і більше років тому, а вчора. Моя мама — культуролог за спеціальністю та працює директоркою в Обласному центрі національних культур в Ізмаїльському районі. Саме з цього місця почалося моє «життя на сцені». Вперше я виступила на святі в міському Будинку  культури у свої 4 роки, і от минуло вже 11 років, а я досі цим займаюся. Думаю, завдяки вокальному ансамблю «Калина» та театральному колективу «Соняшник» я зрозуміла, що без мистецтва моє життя не було б настільки насиченим. Мистецтво — це невід’ємна частина мене. 

Моя сестра також з раннього дитинства грала та співала в тих самих колективах, що і я зараз, але їй довелося покинути сцену через навчання в університеті, адже вона переїхала до іншого міста. Стосунки з сестрою у мене завжди були гарні, я відчувала, що вона любить мене і я люблю її у відповідь. Ми завжди були разом: гуляли, гралися, вона мені допомагала кожного разу, як я її про це просила. В цілому у нашій родині дуже люблячі стосунки.

 

2022-05-31 23_05_37.666 0300.jpg

З 1-го по 3-й клас я навчалася в міському ліцеї, але чогось, певно, мені не вистачало, тож згодом я попросила маму перевести мене до іншого закладу, і з 4-го по середину 5-го класу я навчалася у міській гімназії, де мені теж не сподобалося. Я вирішила повернутися до ліцею і от із середини 5-го класу по сьогоднішній день я навчаюся в своєму першому закладі. Зараз я навчаюся в 10-му класі англо-українського філологічного профілю.

—  Як повномасштабна війна після 24 лютого вплинула на Вашу долю, на життя рідних і близьких у родині в Україні?

— Безперечно, повномасштабне вторгнення змінило життя всіх українців. Чесно, досі сподіваюся, що це все — лише тривалий жахливий сон і колись настане мить, коли я прокинуся, подивлюся на календар і побачу дату — 24 лютого 2022 рік. Але то марні надії. Я пам’ятаю той страшенний ранок та ніколи не зможу забути. Моя сестра тоді була у Дніпрі, моя найкраща подруга в Одесі, декілька подруг у Харкові, Києві та Миколаєві. Я ніколи так сильно не хвилювалася, як тоді. Одразу ж я почала їм писати, дзвонити, паралельно ще спілкувалася зі своїми однокласниками. Паніка була скрізь. Але справді панікувати я почала не одразу, а лише через декілька днів. Перші два тижні минули наче у тумані, я все робила на автоматі, а більшість часу сиділа у своїх думках чи плакала. Всю весну у мене був стан апатії. Я перестала бажати будь-чого, окрім того, щоб війна скінчилася. Я й досі цього хочу.

Моя сестра виїхала з подругою на початку березня до Польщі, де їх добре прийняли, але вона все одно постійно хотіла додому, їй не подобалося там. За кордоном провела 4 місяці, наприкінці червня вона змогла повернутися до Дніпра, а вже через 2 тижні приїхала до нас, у Рені, бо тут було тихо.

Моя подруга з Миколаєва разом з усією родиною евакуювалися до Німеччини. І дуже вчасно, адже незабаром російська ракета влучила у будівлю, де знаходилася їх квартира. Зараз вони все ще у Німеччині.

Мої подруги з Харкова весь цей час знаходилися у рідному місті і тільки 2 місяці тому змогли переїхати до Києва після того, як у сусідній дім однієї з них влучила ворожа ракета.

Моя найкраща подруга тільки у червні приїхала з Одеси до Рені, а трохи пізніше і її мама теж. А її батько з червня воює проти Росії у ЗСУ. Хоч ми з ним і бачилися 2 рази у житті, я хвилююся за нього, наче то хтось з моїх близьких на фронті. 

Після початку повномасштабної війни мої пріоритети у житті, думки, поведінка дуже змінилися. Я сама повністю змінилася. І я б дуже хотіла залишитися тією минулою версією себе та ніколи не дізнатися, що таке «війна».

— Хто був та залишається Вашим наставником в шкільному освітньому середовищі у місті Рені?

— У школі я беру участь у писемних конкурсах під крилом своєї колишньої класної керівниці, а наразі вчительки української мови та літератури Діани Іванівни Щебек.

— Про що Ви писали в місцевій газеті? Які були перші враження після найпершої газетної публікації? А як вдалося знайти редакцію, вийти на контакт із друкованим виданням?

— Вперше мені та іншим дівчатам запропонували вести колонку у газеті ще в 2020 році, коли ми відвідували гурток журналістики, але чомусь, не знаю чому, ми відмовилися. Напевно, ми ще не знали про що можна написати у газеті такого, що було б цікаво представникам різних вікових категорій.

А моя перша газетна публікація насправді спочатку була моїм есе з мистецтва, яке я написала у 9-му класі. Тема була «Сучасна бібліотека втратила титул "Храму Мудрості"?», яка мені дуже сподобалася. Ввечері я показала своє есе мамі, а та, без мого відома, надіслала його міській журналістці та редакторці газети. Їй сподобалося настільки, що вона запропонувала опублікувати його у наступному випуску, але попросила відредагувати під статтю. Я це зробила і наступного тижня вже отримала друкований випуск, де була моя стаття. 

Я була дуже щаслива. У моїх думках було щось на кшталт «Я змогла чогось досягти. Спочатку міська газета, а потім все більше і більше». Плюсом до цього я отримала кілька корисних порад від журналістки для мене, як журналістки-початківця. 


 

Про те, у чому є секрет успішної творчості для молодого автора, й не тільки, продовжимо розмову в наступному сюжеті цього інтерв’ю.

 

Про інтернет, соцмережі, музику, читання, і не тільки

— Сьогодні молодь багато часу проводить «в телефоні», точніше сказати, у гаджеті, смартфоні, тобто у так званій «віртуальній реальності». Чи не є нинішні соцмережі хронофагами, своєрідними й непомітними викрадачами нашого часу? Як із цими ресурсами навчитися поводитися більш раціонально?

Звичайно, якщо людина має багато вільного часу, небажання займатися розвитком і просто мета десь «вбити» час, тоді соціальні мережі та усі інші розважальні додатки стають хронофагом. Але якщо людина використовує це для, наприклад, роботи, навчання, саморозвитку інтернет дає великі можливості дізнатися нову інформацію будь-якого жанру, та ще й майже завжди безкоштовно. Я вважаю, інтернет є неймовірним досягненням людства, а люди, що лише марнують свій час, будуть це робити і сидячи у бібліотеці, «храмі знань».

— Я розумію, що сучасна людина так чи інакше користується соцмережами. А Ви особисто якими користуєтеся? Скільки приблизно часу на тиждень витрачаєте на це?

Я проводжу у смартфоні майже весь час, якщо чесно. Зазвичай користуюся Твіттером, Телеграмом, Тік Током та Пінтерестом. Уже набагато рідше Інстаграмом, бо він для мене перестав бути цікавим. Всюди, окрім Телеграму, у мене є своя аудиторія, завдяки якій я хочу і надалі розвивати свої профілі у соцмережах. У Твіттері я познайомилася з прекрасними, талановитими та цікавими людьми, з деякими з них я навіть почала спілкуватися за межами Твіттеру і зараз ми дружимо. У Тік Току я роблю та монтую коротенькі відео з різними популярними особистостями. У Пінтересті створила багато «дощечок» з різною тематикою спочатку для себе, але згодом у мене набралися підписники. Ну а в Інстаграмі я веду акаунт тільки про себе, зі своїми думками, фото, відео. У мене підписники з різних країн, що мені дуже подобається. От в Інстаграм я, напевно, найбільше та найдовше вкладаюся. 

— Як, на Вашу думку, можна допомогти сучасній молоді зменшити ризики і залежність від інтернету та соцмереж? Не кажу вже про повну незалежність від цих факторів сучасності, бо таку мету не можна вважати реалістичною. Що думаєте з цього приводу?

Нам просто треба зрозуміти, що поза межами віртуального світу є не менш цікавий світ, із такими ж талановитими людьми, гарними містами та цікавими справами. Є не лише погане. 

Думаю, що ця залежність від інтернету саме у молоді виникає через можливості, що дає цей віртуальний світ. В інтернеті можна бути будь-ким, величезний вибір, і ніхто не здогадається, що за людина насправді сидить по той бік екрану. Це захоплює. В інтернеті можливо все, а в реальному світі лише те, на що у тебе є здібності. У реальному світі є лише ти один, коли в інтернеті тебе може бути багато. Віртуальна реальність поглинає людину завдяки тому, що вона дає. Це світ без меж. Тому я і вважаю, що інтернет є найбільшим досягненням людства. Ми просто створили собі інший світ, бо у нашому є купа проблем, з якими ніхто не хоче щось робити.

— Яку музику полюбляєте слухати? А які музичні твори спробували створити нещодавно? Які це жанри, яка там головна ідея сюжету?

Я слухаю музику будь-яких жанрів, від класики до тяжкого металу. Для мене головне сенс, закладений у твір. Свою музику я створюю у жанрах електро (та його піджанри, зазвичай, це future garage) та хіп-хоп.

Над ідеєю я особливо не замислююсь, бо як я казала раніше, твір пише себе сам, я лише натискаю різні кнопки, як відчуваю потрібним. Можливо, мине час і я зрозумію ідею, бо одразу після завершення процесу створення я зазвичай не слухаю нічого та відкладаю на деякий час.

— Чи можна сучасну молодь назвати читаючою частиною суспільства? А які книжки Ви полюбляєте читати? Яких авторів, які жанри і форми?

Можливо, я просто сиджу у своїй інформаційній бульбашці, але я впевнена, що більшість молоді зараз читає, бо всі навколо мене та ті, з ким я знайома, це роблять. Зараз дуже модно бути освіченою людиною, а мода, як правило, не залишає світ байдужим до себе.

Я дуже люблю великі книги, але важливо, щоб вони були гостросюжетні, інакше мені не цікаво. Я люблю фентезі, детективи, психологічні трилери, пригоди, іноді можу почитати фантастику. З авторів, які сподобалися, можу відзначити Фредеріка Бакмана, Джоан Роулінг, Адама Сільвера. А ще мій улюблений Сергій Жадан. Це з сучасних письменників.  З класиків можу відзначити Агату Крісті, Оскара Уайльда, Льюїса Керолла, Джорджа Оруелла і, напевно, Еріх Марія Ремарк. Їх книги я дуже люблю.

— Наскільки процес читання важливий для сучасної людини?

Книжки це джерело інформації, яка дає нам трохи більше, ніж школа, університет та робота. Спостерігаючи за життям героїв, ми самі вчимося жити. Вони роблять якісь помилки і ми запам’ятовуємо, що так робити не варто. Книжки – це наче можливість прожити кілька життів за одне. 

— Сьогодні можна нерідко почути різні думки про те, як створити процес навчання цікавим, пізнавальним, навіть креативним. А як, на Вашу думку, можна втілити у життя ідею щастя у творчості в сучасній системі освіти?

Аби навчання давало гарні результати, треба підбирати до кожної теми та на кожен урок якомога більше цікавих та зрозумілих прикладів для дітей та підлітків. Приклади можуть бути як з фільмів, книжок, пісень, так і з біографії видатних людей. Це зможе покращити пам’ять в учнів та учениць, а також зробить процес навчання більш цікавим, як на мене. Молодь буде запам’ятовувати матеріал, а також дізнаватися щось нове з мистецтва.

— Освіта онлайн, без світла. Ось такий парадокс, чи не так? Водночас такі випадки тепер трапляються доволі часто через віяльні відключення електроенергії в Україні. Як у подібних ситуаціях вирішуються проблеми? Чи можете пригадати такі невигадані історії з Вашого шкільного життя?

У нашій школі встановлені прилади, на кшталт радіо, начебто, які працюють без електроенергії. Тобто ми можемо почути дзвінок, сирену, оголошення тривоги чи якісь інші повідомлення в будь-який час. У підвалі ж ми сидимо при світлі власних ліхтариків, адже ніякого обладнання поки що у школі немає. Якщо ж тривогу оголошують ще до того, як ми встигли прийти до школи, нам іноді призначають дистанційне навчання на один день. На уроки приєднуються лише ті, у кого є інтернет та світло. Вчителі потім просто скидають матеріал у стрічку курсу в додатку, аби пізніше всі змогли його пройти. Якось так і навчаємося.

— Як Ви навчаєтеся зараз: наживо чи онлайн? У чому відчуваєте принципову різницю?

З 1 вересня ми навчаємося наживо, що, як на мене, максимально погана ідея, бо без нормального бомбосховища ми не можемо спокійно перебувати у школі. Сховищ у нас 3, ми, 10-ті та 11-ті класи сидимо в головному, але проблема в тому, що через те, що наше місто в цілому не було готове до війни, спеціально обладнаних приміщень у нас не було. Ми сидимо в неймовірно холодному підвалі, де ще під час відключень електроенергії немає світла, і де є високий ризик захворіти. От я, наприклад, цієї осені вже вдруге хворію, і думається мені, що це пов’язано з тим, що я за шкільний тиждень можу провести від 3 до 15 годин у підвалі. Нас, по-перше багато, а ковід-19 ніхто не відміняв, а по-друге, там сиро, підлога, стіни та стеля бетон без ніякого покриття та цілком можливо, що там присутня пліснява. 

Те, що у нашій школі взагалі є бомбосховище, це дуже круто, але розумніше було би спочатку привести його в норму і лише потім виходити на навчання наживо, а до цього моменту вчитися онлайн.  

— Родинне сімейне читання створює передумови до того, щоб діти змалечку починали читати. Саме батьки допомагають дітям відчути перші щасливі моменти пізнання світу. Я особисто згадую бабусю, яка ще перед молодшими класами школи читала мені різні книжки. І я їй дуже вдячний за цю велику справу! А як ваші батьки та рідні починали читати Вам книжки? Чи пам’ятаєте ті щасливі епізоди дитинства?

Я з дитинства, як раніше вже казала, мало чого пам’ятаю. Знаю, що мені постійно співали мама та сестра. Маму я часто просила розповісти мені казку перед сном, і вона постійно вигадувала щось нове. А іноді ми створювали казку. Мені також читали. Я сама читала якість енциклопедії чи для дітей. Сестра мені читала ті книжки, які вона сама любить. Я пам’ятаю «Алісу в Країні Див», відтоді вона і полюбилася. Зі шкільної програми сестра читала «Федька-Халамидника». Пам’ятаю, тоді я дуже сильно плакала. Це оповідання і досі є у моєму серці.

— Чи підтримують Вас батьки у різних сферах творчості, якими Ви займаєтеся упродовж багатьох шкільних років?

Звичайно, що підтримують. Моя мама вже 5 років є керівником «Калини», саме вона іноді, працюючи з керівником «Соняшника», обирає мене на роль якогось персонажа. Також завжди читає та слухає те, що я їй показую, та підтримує мене. Я відчуваю, що в нашій родині ціниться, що я роблю, і мені приємно.

— Серед різних сфер творчості Ви також обрали журналістику. Чому саме так?

У місті Рені у 2020 році відкрився гурток журналістики («Мистецтво мас-медіа» центру позашкільної освіти «Перлина» Ренійської міської ради. ЛГ), і мені стало цікаво спробувати себе в цьому напрямі. Я завдяки цьому зрозуміла: цілком можливо, що моя професія буде журналіст. 

— А чим сучасна журналістика має допомагати суспільству та бути соціально корисною конкретним людям, на прикладах конкретних героїв сюжетів?

Вона має бути корисною, нести правильні та конкретні посили, повідомлення в маси. Наприклад, журналіст написав та видав власну історію, припустимо, про булінг у школі. Про його почуття та емоції, про те, як він зміг подолати це вже у дорослому житті. Якийсь підліток, який також страждає від булінгу, випадково натрапив на цю статтю і повірив у те, що його проблема не буде тривати вічно. Ця стаття принесла користь людині.

— Ваш сюжет, поданий на Міжнародний фестиваль «Щастя у творчості», цікаве й професійно зроблене інтерв’ю з місцевою співачкою, яка досягла великих професійних успіхів на престижних міжнародних сценах у різних країнах світу, особисто мені одразу запам’ятався головною думкою цієї невигаданої історії: варто вірити в себе, навіть якщо весь світ у цьому сумніватиметься. А чи продовжуєте спілкування з героїнею сюжету, адже з цього можна створити нову життєву історію, яка буде цікавою для читачів?

Чесно скажу, що ні, після того дня, коли я взяла інтерв’ю у Олени, ми не спілкувалися.

— Сьогодні через війну в Україні тисячі й мільйони українців покинули рідну домівку, перебувають далеко в різних країнах світу. Ви з родиною залишаєтеся тут, на своїй малій Батьківщині. Що хотіли би зараз побажати таким, як і Ви, юним, молодим і більш дорослим співвітчизникам, які скромно й мужньо, набираючись терпіння у такий непростий час, достойно роблять кожен свою справу, передаючи іншим мирну естафету знань, освіти, творчості?

Я хочу побажати сил подолати всі перешкоди та труднощі, з якими вони можуть зустрітися. Не опускати руки та вірити, що війна скінчиться, що вона не буде тривати вічно і в решті-решт гнила російська держава загине. Ми сильні та будемо боротися заради того, щоб Україна процвітала і надалі, на нашу землю не ступила більше нога ворога і всі українці жили в злагоді й мирі. Кожну будівлю буде відбудовано, серця палатимуть знов, а небо буде світлим та чистим. Єдине, що ми не зможемо повернути, це життя наших Героїв та Героїнь, Людей, Українців, з великої літери, а також життя мирних українців, що загинули від ворожих ракет, рук та зброї. Проте ми їх не забудемо, ми будемо нести цей біль упродовж всього життя і ніколи не зможемо позбавитися його. Це єдине, що ми в змозі робити. Слава Україні. Героям Слава. Слава Нації.

— Дякую Вам, пані Ілона, за цікаве та змістовне інтерв’ю, щиро бажаю знайти свій професійний шлях в подальшому університетському  навчанні, миру, успіхів, радості, щастя у творчості та житті.

 Спілкувався Леонід ГАПЄЄВ,

автор ідеї Міжнародного фестивалю «Щастя у творчості»