Skip to main content
Як фотографувати диких птахів Досвід фотографів-професіоналів

Як фотографувати диких птахів Досвід фотографів-професіоналів

Птахи дуже дивовижні, але водночас складні об'єкти для зйомки. Вони швидкі і невловимі, біологічно різноманітні і можуть бути чудово красиві. "У світі розрізняють близько 10 тисяч птахів та їх діапазон поведінки дуже широкий" - говорить Вільям Майорос, вчений і затятий фотограф птахів з Північної Кароліни. «Їх складно знімати на дикій природі, але все ж таки цікаво».

Перед тим, як стати фотографом птахів, Вільям був серйозним спостерігачем за ними, він вважає, що тут цікаве саме полювання за птахами. «Я рекомендую тим, хто тільки-но почав фотографувати птахів, навчиться насолоджуватися самим перебуванням разом з птахами на природі і не стресувати, якщо ви пропустили вдалий знімок», — каже він. Як кажуть рибалки, не треба хвилюватися, щоби щось спіймати. "Якщо вам вдасться зробити кілька вдалих фотографій, це як родзинка на пирозі", додає Майорос.  
 

Велика сіра сова


Велика сіра сова © Jari Peltomäki  
Canon EOS-1D Mark III, Canon EF 300мм f/2.8 IS II. 1/125, f/4.5, ISO 1000


Ми взяли інтерв'ю у трьох фотографів птахів, і хоча їхні підходи відрізняються, через інтерв'ю ми побачили, що фотографування птахів – це любов.

Датський фотограф Розеляйн Райнмонд, коли фотографує птахів, наголошує на їх поведінці. А фінський фотограф Ярі Пельтомекі експериментує з естетикою птахів у русі. Майорос використовує науковий підхід, застосовуючи точні налаштування і потужне обладнання.

 

Підібратися ближче з базовим спорядженням

Розеляйн Райнмонд живе в Гоуді, Голландія і знімає не тільки птахів, а й інші види диких тварин. Вона каже: «Я цікавлюся секретами життя тварин. У птахів мій улюблений момент для зйомки — коли птах почувається комфортно і не підозрює, що за ним шпигують. Це може бути спляче каченя або зимородок, що чистить своє оперення, або випий, що прикидається очеретом».

Розеляйн віддає перевагу великим планам птахів. Вона носить із собою відносно темні об'єктиви, бо для неї важлива портативність. «Я використовую телеоб'єктив Canon EF 300mm f/4L IS, але для птахів він закороткий. Якщо у вас є гроші, об'єктив із фокусною відстанню 500 мм дасть вам найкращі знімки з меншими зусиллями» — каже фотограф. І з приводу фотоапарата: «Мій Canon EOS 5D Mark III чудова камера, але швидкість 6 кадрів на секунду не найшвидша. Для того, щоб знімати птахів у польоті, краще мати камеру з можливістю швидкості зйомки до 10 кадрів на секунду».  
 

Шпаки © Roeselien Raimond


Шпаки © Roeselien Raimond  
CANON EOS 7D, EF 300mm f/4L IS. 1/500, f/6.3, ISO 200

Розеляйн, як і раніше, прагне підібратися до птахів якомога ближче, але в той же час, щоб їх не потривожити. Вона каже: «Багато птахів боятися людей. Залишитися непоміченою допомагає камуфляж. Птахи люблять свою зону комфорту та фотографу важливо поважати їхні межі. Як близько ви можете підібратися, залежить індивідуально від кожного птаха. У деяких випадках ви можете завоювати у неї довіру і вона дозволить вам більше дій. Будьте спокійні, не дійте як хижак і завжди виявляйте повагу».

Як правило, птахів можна знайти у заповідниках або на узбережжі. Райнмонд вірить, що ключовий момент це шукати ретельніше: «Я успішніше знаходжу свої об'єкти зйомки завдяки збору інформації та про місце, куди я збираюся піти. Іноді друзі повідомляють мені місце, а іноді я шукаю інформацію про місця та повсякденну поведінку того чи іншого виду птахів в Інтернет — так починається моя подорож».  
 

Зграйка гусей © Roeselien Raimond


Зграйка гусей © Roeselien Raimond  
CANON EOS 5D Mark III, CANON EF 300mm f/4L IS. 1/2500, f/4.5, ISO 1000

Фотографування птахів у польоті та русі  
Для фотографа дикої природи Ярі Пельтомекі, який мешкає у Лімінці, Фінляндія, птахи особливо гарні у русі. «Чому я знімаю птахів у польоті розмитими? Я люблю, коли ми бачимо птаха в русі, тому розмиваються в русі крила і задній план, але голова птаха залишається чіткою» — каже Ярі.  
 

Золотий орел у польоті


Золотий орел у польоті © Jari Peltomäki  
Nikon D4S. 600mm f/4G ED VR AF-S Nikkor. 1/60, f/5.6, ISO 5000

 

У цьому ключі Ярі використовує ручні налаштування на своїй камері Nikon D4s та об'єктиві Nikkor AF-S 600mm f/4G ED VR (іноді він також використовує об'єктив Nikkor AF-S 200-400mm f/4G ED VR із телеконвертером TC-14E 1). AF-S). «Я встановлюю ISO, витримку та діафрагму вручну, тому я повністю все контролюю. Якщо хочу показати рух, то встановлюю витримку в діапазоні від 1/15 до 1/125 сек. Для великих птахів часто 1/60 сек. З такою великою витримкою багато кадрів виходять невдалими. Але раптово ви можете отримати відмінний знімок з красивим рухом і чіткою головою птаха, що летить!» — каже Ярі.

 І навпаки, Ярі часто «заморожує» птахів у русі на коротких витримках. «Якщо я хочу зробити чітке фото великого птаха в польоті, наприклад орла, я встановлюю витримку 1/1600 та діафрагму f/6.3 (залежить від об'єктива). Моє ISO залежить від того, наскільки світло на вулиці, зазвичай це в діапазоні від 800 до 1600.  

Для маленьких і швидких птахів іноді потрібно більш короткі витримки: 1/3200 сек достатньо, щоб «заморозити» будь-яку птицю, але це також залежить від об'єктива та від дистанції зйомки».  
 

Зграя пеліканів


Зграя пеліканів © Jari Peltomäki  
Canon 1D Mark III, Canon EF 70-200мм f/2.8L. 95mm, 1/2000, f/10, ISO 800

 

Ярі радить знімати птахів у горизонтальному польоті. «Фотографам птахів краще фотографувати рано-вранці чи ввечері, коли сонце низько в небі. Вдень сонце високо, і вам не вдасться зняти очі птаха і повністю передати відтінки пір'я» — каже Ярі.

Для зйомки він часто використовує мисливські прийоми маскування, такі як камуфляж та дерева, щоб сховатися в оточенні. «Під час зйомки дуже допомагає якщо ви розрізняєте пісні птахів, тоді ви можете визначити місцезнаходження тих чи інших видів. Слухаючи пташині заклики, ви можете вивчати, що птах зараз робить. Я можу чекати свого орла наосліп і не буду висуватись із засідки, але за звуками здогадаюся, коли він наближається. Це завдяки воронам, які піднімають на сполох у разі небезпеки. Ворони подають різні сигнали: для беркутів, білохвостих орланів, тетерев'ятників, кречетів. Вивчення таких моментів є дуже корисним».

 

Максимізуйте та демонструйте деталі вашого птаха

Як автор книг про птахів, Вільям Майорос розрізняє естетичні та освітні фотографії птахів. «У художній фотографії важливо стежити, щоб задній план був лаконічним, якщо сцена містить на задньому плані багато якихось елементів (листя чи гілок, наприклад), я не хочу робити знімок, тому що я знаю, що він не задовольнить мої художні вимоги ». Однак для документальної роботи я не завжди дотримуюся таких стандартів, усі цікавляться також і оточенням — чесна гра».  
 

Синій птах щастя


Синій птах щастя © William Majoros  
Canon 1D Mark III, Canon EF 600mm f/4L IS з телеконвертером 1.4X. 1/300, f/8, ISO 125

 

Вільям застосовує різні підходи до зйомки залежно від виду птахів. «Одна з моїх спеціалізацій – фотографування очеретівок. Найкраща стратегія для фотографування цих крихітних пташок, що швидко переміщаються, це не дуже довгий об'єктив. 400mm f/5.6 з близької відстані дозволить вам залишатися мобільними, ви можете слідувати за птахами та орієнтуватися у натовпах птахів у популярних для них місцях, де надто довгі об'єктиви стануть для вас обтяженням. Але для великих птахів, таких як чаплі та пернаті хижаки - для яких типова поведінка тримати дистанцію, вам потрібні об'єктиви довші, такі як 600мм або 800мм. Це також залежить від типу зображення. Наприклад я люблю фотографії, що заповнюють кадр, з масивною кількістю деталей і малюнком пір'я» — каже Вільям.

Майорос встановлює експозицію вручну. «Це найкращий спосіб вибрати налаштування камери на полі, щоб ігнорувати систему автовимірювання камери та робити знімки якомога яскравіше, але без пересвіту. На полі я роблю кілька тестових фотографій сцени і потім перевіряю кожен знімок, переглядаючи їх на LCD дисплеї, з увімкненим режимом підсвічування пересвічених ділянок. Це дає максимум інформації про вміст знімка і дає більшу гнучкість при подальшому редагуванні на комп'ютері».

Вільям зазвичай знімає камерою Canon EOS-1D Mark III із зовнішнім спалахом Canon Speedlite 580EX II та лінзою Френеля, яка рівномірно розсіює світло. «Я використовую спалах під час фотографування практично всіх птахів. Виняток становлять деякі птахи у польоті. Коли навколишнє світло слабке, спалах допомагає «заморозити» птицю на не таких коротких витримках. Спалахи зроблені під колірну температуру прямого сонячного світла, тому кольори виходять приємними. Сильно спрямоване світло підсвічує мікромалюнок пір'я та створює супер різкі та багаті текстури. Пряме горизонтальне сонячне світло дає той самий ефект, але спалах зручніший, оскільки його легко перемістити і направити в потрібному напрямку, на відміну від сонця» — зазначає Вільям.  
 

Тулес © William Majoros


Тулес © William Majoros  
Canon 1D Mark III, Canon EF 600мм f/4L IS. 1/2500, f/5, ISO 800

 

Майорос часто шукає птахів для зйомки у лісі, на болотах та на відкритих просторах. Я знаходжу їх у міських парках, де люди ходять. Така зйомка продуктивніша, ніж зйомка на дикій природі, оскільки міські птахи звикли бачити людей і вони не такі полохливі» — каже він. Але такі місця можуть бути переповнені іншими мисливцями за птахами.

Іноді можна знайти красу навіть у дворі у вас вдома. «Я використовую свій будинок як притулок для птахів. Я встановив годівниці навпроти вікна і вичікую, коли птахи прилетять клювати. Очевидно, знімки птахів у годівниці не дуже естетичні, але ви можете встановити гілки за годівницею та знімати птахів, щоб захоплювати у кадр більш природні сцени природи. Зрештою, просто отримувати радість від їхньої компанії».

Джерело: www.popphoto.com