Як робити чіткі фотографії при макрозйомці
Одне з найскладніших завдань у макрофотографії полягає в тому, щоб збільшити глибину простору, що чітко зображуваного простору (ГРЗП), адже дистанція від лінзи об'єктива до об'єкта зйомки дуже мала.
І якщо збільшити ГРЗП все ж таки неможливо, то як тоді зробити так, щоб більша частина зображення на фотографії була чіткою?
Навіщо збільшувати чіткість на фотографії? Адже ми не хочемо, щоб наші макрофотографії невиправдано здавалися розмитими, більша частина зображення на яких була б нечіткою.
© ida Amal, Nikon D5300, Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR, 105mm ƒ/9 1/400
На фотографії вище хвіст бабки вже не потрапив у зону ГРЗП, оскільки він не паралельний фокальній площині.
© Steve Covey, Canon EOS 5D Mark II, EF 100mm f/2.8L IS USM Macro, ƒ/11.0 1/200
На цій фотографії вся бабка потрапила до зони ГРЗПу. Ракурс підібраний таким чином, що бабка розташовується паралельно до фокальної площини.
© Hank Bickel, Canon EOS REBEL T4i, Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM, ƒ/5.6 1/640
Фотографуючи квіти в масштабі макро, ми хочемо, щоб усі частини пелюстки виглядали чітко, незважаючи на те, що фон та стовбур квітки будуть розмиті.
Як можна домогтися більшого простору на фотографії, навіть якщо підібратися до об'єкта зйомки дуже близько за допомогою макроколець або макролінз?
Для цього важливо вибирати композицію таким чином, коли більша частина об'єкта зйомки була б паралельно фокальної площині. Потрібно, щоб таких об'єктів у кадрі було якнайбільше, тоді на фотографії різкими буде більше деталей, і в цілому фотографія здаватиметься різкою.
У прикладі на фото нижче видно, як відносне положення по відношенню до предметів, паралельних фокальній площині, які займають багато місця в кадрі, впливає на отримання різких фотографій навіть на малих значеннях діафрагми. Це особливо актуально для тих, хто фотографує камерофоном, адже зазвичай фіксована діафрагма, і ми не можемо її прикривати, щоб збільшити ГРЗП.
© Rundstedt B. Rovillos, Nikon D300, Nikon AF-S Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G, ƒ/3.5 1/80
Тут перший паралельний об'єкт – це стебло трави, а другий – коник – головний об'єкт зйомки. Разом вони створюють великий різкий простір на фотографії.
Також на цій фотографії сильно розмите фон, тому що відстань від коника до інших найближчих об'єктів за ним (травинок тощо) була великою.