Крокуємо разом з сучасністю. Дистанційне навчання як сучасна освітня технологія

Дистанційне навчання

Світ не стоїть на місці. І ми, журналісти, маємо не відставати, не сидіти склавши руки.  А навпаки, разом із ним упевнено крокувати шляхом прогресу, вповні використовуючи весь потенціал передових інформаційних технологій сучасності, активізувати своє творче зростання, відвідувати різні заходи та навчатися всьому прогресивному. Нас неодноразово запрошували в школи відвідати змагання сімейних ігор патріотів, які проходили за сприяння депутата міської ради Вадима Іванченка та його команди. Переможцям Іванченко вручав призи та запрошення на екскурсії на теплоходах по річці Дніпро, щоб члени родин відпочили і краще познайомилися з   краєвидами міста Києва. Вадим Іванченко зі своєю командою кожного разу турбується про наших інвалідів, фронтовиків та малозабезпечених громадян, вітаючи їх та підтримуючи  матеріальною допомогою і продуктовими наборами, особливо під час великих свят, таких як 75-річчя Великої Перемоги та інших.  В Центрі активного довголіття Голосіївського району (завідувачка Тетяна Овчиннікова) до карантину ми успішно продовжували навчатися комп’ютерної грамотності, англійської мови та лікувальної фізкультури, підтримували своє здоров’я і красу, відвідуючи масаж та перукаря. В цьому  році відбулася цікава презентація книги заслуженого журналіста України Вадима Пепи «Віч-на-віч з вічністю» за суттєвою підтримкою  видатних представників Черкаського земляцтва, народного артиста України поета-пісняра Вадима Крищенка та у супроводі народного хору «Просвіта». Ми пізнали багато цікавого з історії та культури українського народу. Нині, в зв’язку з обставинами, які виникли в світі, це актуально стосується також і нашої організації ветеранів журналістів, раду якої багато років очолює Ніна Анатолівна Мілоцька. Це єдина родина досвідчених людей, яка по своїй структурі та можливості охоплює турботами  ветеранів-журналістів через  волонтерів кожного району міста Києва та  інколи і Київської області. Журналісти звикли все своє життя по можливості навчатися новому та бути на передньому рубежі життя, яке за своєю суттю повинно уособлювати все прогресивне, сучасне і найбільш актуальне. Для цього потрібні новітні інструменти організації навчання комп’ютерним наукам.  Таким є  дистанційне навчання. 

Під «дистанційним навчанням» розуміють індивідуальний процес набуття знань, умінь, навичок і способів пізнавальної діяльності людини, який відбувається в основному за опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників навчального процесу у спеціалізованому середовищі, що функціонує на базі сучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій. 

В основу програм дистанційного навчання закладається модульний принцип Module чи оnline. Кожний окремий курс за змістом складається з кількох незалежних навчальних модулів (тем). Навчально-тематичний план кожного курсу - з таких частин: змістовна (комп’ютерні лекції); закріплююча (практичні заняття); контролюючі (тести і завдання). 

Дистанційне навчання - це сукупність сучасних освітніх технологій, що базуються на принципах відкритого навчання, широко використовує комп’ютерні навчальні програми різного призначення  та сучасні телекомунікації з метою доставки інформації навчального матеріалу та спілкування в інтерактивному режимі за допомогою використання ІКТ (інформаційно-комунікаційних технологій) від тих, хто навчає (викладачі, визначні постаті у певних галузях науки, політики), до тих, хто навчається (студенти, фахівці) безпосередньо за місцем їх перебування.

Основними принципами дистанційного навчання є інтерактивна взаємодія у процесі роботи на різних етапах надання студентам чи фахівцям можливостей самостійного освоєння досліджуваного, навчального матеріалу інформативної мережі, а також консультаційний супровід у процесі дослідницької діяльності, праці. Дає змогу навчатися на відстані, за відсутністю викладача  і також за допомогою диспутів експертів із кількох країн.  Звернемося коротко до історичної довідки.

У Європі в кінці XVIII століття з появою регулярного і доступного поштового зв'язку виникло «кореспондентське навчання». Історично дистанційне навчання з'явилося скоріш за все у 1840 році.

Учні поштою отримували навчальні матеріали, листувалися з педагогами та здавали іспити довіреній особі або підтверджували рівень здобутої освіти у вигляді наукової роботи.

Кінець XIX століття характеризується бурхливим технологічним зростанням, наявністю телеграфу і телефону. У той же час триває епоха «кореспондентського навчання», велика кількість освітніх закладів у всьому світі проводять його досі.  

Поява радіо і телебачення внесла зміни в дистанційні методи навчання. Це був значний прорив, аудиторія навчання зросла в сотні разів. Стали популярними навчальні телепередачі, які йшли починаючи з 1950-х років. Однак у телебачення та радіо був істотний недолік - не було можливості забезпечити студента або учня  зворотним зв'язком у реальному часі. У 1969 році у Великій Британії був відкритий університет дистанційної освіти (ДО). Його так назвали, щоб показати доступність за відносно невелику оплату та відсутність потреби часто відвідувати аудиторні заняття. Інші відомі університети того періоду теж впроваджували програми дистанційного навчання. 

Наприкінці 1980-х поява персональних комп'ютерів дала новий поштовх, пов'язаний зі спрощенням та автоматизацією процесу навчання. Комп'ютерні навчальні програми з'явилися на перших комп'ютерах у формі ігор. У XXI столітті доступність комп'ютерів та Інтернету роблять поширення дистанційного навчання ще простішим і швидшим. Інтернет став величезним проривом, значно більшим, ніж радіо і телебачення. З'явилася можливість спілкуватися і отримувати зворотний зв'язок від будь-якого студента чи учня, де б він не знаходився. Поширення швидкого Інтернету дало можливість використовувати онлайн семінари (вебінари) для отримання необхідної інформації чи скайпи для навчання та спілкування не тільки в Україні, а також за кордоном, E-mail для листування.

В Україні датою офіційного початку запровадження дистанційного навчання можна вважати 21 січня 2004 року, коли наказом №40 Міністерства освіти і науки України було затверджено «Положення про дистанційне навчання», яке поклало початок запровадженню новітніх технологій у галузі освіти і науки.   Сьогодні в сучасному світі, щоб крокувати по шляху, що приведе  до життєвого успіху й професійної  самореалізації  та отримати ключ до особливих дверей справжнього храму знань та дорослого, самостійного життя,  необхідно впровадження дистанційного навчання. Прийняття  закону України «Про затвердження положення про дистанційне навчання» від  23.04.2013 року сприяло тенденціям розвитку дистанційної освіти в Україні та широкому впровадженню дистанційного навчання – вимогам сучасного світу.

У багатьох інститутах і університетах (також і 4-го покоління)   нині навчають математичному апарату та комп’ютерним технологіям студентів як засобам  дистанційного навчання  протягом 2-3  років. У чому головний плюс інформаційних і комунікативних технологій?  Для них не існує кордонів і меж. Де б ви не були - у селі, місті, країні та навіть на будь-якому материку, сьогодні можете легко отримати доступ до потрібних вам знань і якісної освіти європейського рівня. Це неповторний досвід творчої та пізнавальної діяльності. Високий професіоналізм, прагнення до співробітництва, а іноді і міжнародного, самоствердження і високий рівень комунікації з колегами – основні ознаки дистанційного навчання за допомогою спеціально розроблених систем онлайн-тестування. 

Слушно відмітити,  що наші учні ЗОШ та й ми, старші їх родичі,   в період змушеного подіями часу дистанційно вчилися згідно з   розкладом уроків у відповідному  класі за допомогою платформи «На урок» (онлайн сервіси Class, Telegram або Zoom або You Tube  через Google).  Спочатку потрібно було зареєструватися в Інтернеті. За ініціативою президента Володимира Зеленського, виконуючим був колектив педагогів  Новопечерської школи. Нам приємно відчувати, наскільки досконало разом з сучасністю зросло викладання шкільних предметів у порівнянні з минулим. Наприклад, сучасні українські мова та література, англійська мова, математика, фізика, хімія та інші предмети. Вправи-руханки піднімали гарний настрій та підбадьорювали учнів на заняттях. Трапилася нагода познайомитися з підручниками сучасної української мови та літератури, з культурою та історією української мови  під редакцією, а інколи  і співавторством академіка Вищої школи Пономаріва Олександра Даниловича, який довгі роки очолював кафедру української мова та літератури Інституту журналістики імені Тараса Шевченка. Вадим Пепа з подякою згадував, що його син Тарас вчився у Олександра Даниловича.

Напередодні Дня матері ми  дивилися авторську програму «На  каву з Людмилою Чечіль», яка виходить на Емігрантському радіо. Гостем була Тетяна Коцеба, мати п’ятьох дітей та Голова правління ГО «Федерація жінок за мир в усьому світі». Нам сподобалося її інтерв’ю, і ми з радістю дізналися багато корисного про задачі федерації та що в номінації «Жінка року» була названа і Людмила Грабовенко – заступник редактора популярної Всеукраїнської газети «Справи сімейні». З унікальною виставкою українських хусток Людмили Грабовенко сподіваємося познайомитися найближчим часом.

Category