Як навчитися кататися на лижах

       

lyzhy_0.jpg

Зима. Новорічні свята. Сад, город відпочивають. Снігу достатньо, щоб не сидіти вдома, а покататися на санчатах, лижах. І якщо ви вирішили підтримати своє здоров’я і «струсонути себе фізично», але не знаєте, з чого почати, лижний спорт буде не тільки оптимальним варіантом для покращення вашого самопочуття, але і принесе у ваше повсякденне життя потік позитивних емоцій і незабутніх вражень. І відбудеться це одразу ж, як тільки вам вдасться з’їхати з першого схилу.

       Є два безпечних варіанти — рівна (без спусків) накатана лижня чи пологий рівний схил. Вам необхідно стати на лижі на абсолютно горизонтальній поверхні, застібнути кріплення і спробувати зробити крок як завжди (наче ви у взутті), трохи нахиливши спину вперед. Коли ви крокуєте правою ногою, вперед виходить ліва з палкою рука і навпаки. Як тільки відчуєте ковзання і ваші лижі почнуть вас слухатись, можна одразу перейти на пологий спуск. 
      Не бійтесь! Саме під час повільного спуску ви зможете по-справжньому відчути керування, і навіть якщо ви упадете, то максимум наб’єте синяк на пологій гірці. Падати завжди намагайтеся на бік. Коли оволодієте класичним видом переміщення, можете переходити до швидкісного — катання на лижах «ковзаном».

                                   Катання на лижах «ковзаном»

        Лижі в формі галки — передні кінці урізнобіч, задні — разом, кут не більше 60°. Переносите вагу тіла на одну ногу, другою відштовхуєтесь, допомагаючи палицями, коли ковзання буде підходити до кінця, робіть те ж саме, починаючи з другої ноги. Спина нахилена вперед, вид лижні нагадує ялинку. Якщо інструктор або товариш рухатиметься попереду «ковзаном», вам легше буде копіювати рух і ви швидше набудете навичок катання.

       А тепер почнемо підкорення гірських вершин. Найпривабливіший, дорогий і небезпечний вид лижного спорту — гірськолижний спорт.

      Для цього вам, як і у випадку з біговим лижним спортом, необхідно мати помічника або інструктора і пологий схил. Після застібання кріплення, вам потрібно відчути рух лижних черевиків  — вони спе­ціально зроблені так, щоб не дати вам упасти, закріпляють вашу гомілку.

      Якщо потрібно загальмувати на невеликій швидкості (з перших кроків небезпечно розганятися), то вам потрібно повільно розсунути п’ятки лиж і повільно з’єднувати носки лиж. Рух на гірських лижах буде залежати від того, яке положення тіла ви прийняли (сильніше нахилилися вперед, вліво або вправо) і який кут і тиск ви придаєте самим лижам ступнями. Найбільш надійний спосіб гальмувати «плугом». Під час спуску з гори роз­ведіть в сторони п’ятки і поставте лижі на внутрішні ребра. Чим більше розведені п’ятки, тим сильнішим буде гальмування. Вагу тіла розподіляйте на обидві лижі рівномірно. Є ще один спосіб гальмуваня однією лижею — «напів­плугом»: в бік відводиться одна п’ятка. Чим далі ви її відведете і поставите на ребро, тим сильніше буде гальмування.

лижі2

      Повороти виконують по-різному. Найпростіший — на тихому ходу з попереднім гальмуванням — поворот «плугом». Спробуйте під час спуску перенести вагу тіла на праву лижу, і вони повернуть вліво. Це поворот «плугом».

      Але майстрів учили по-іншому. Є схема із 5 основних рухів, за якою тренують спортсменів. І вони їздять однаково, тобто правильно. Їхні лижі описують дуги, наче циркулем, їхні тіла низько нахиляються до схилу на віражах. Це називається «карвінгом».

                                                 Рулюй «мізинцем»

        Якщо нахилити лижу набік і надавити посередині, вона прогнеться, кант вріжеться в сніг, а сама лижа поїде по дузі. Це називається «закантовка». Гомілки повинні бути паралельні. Як і лижі.

       На пологому, широкому і нестрашному схилі їдьте прямо вниз. Стійте рівно, подайте корпус вперед, опирайтеся гомілками на язики черевиків. Руки перед собою, ледь зігнуті в ліктях і розведені в сторони. Трохи присядьте, розслабте одну ногу, підніміть п’ятку і відводьте коліно в сторону. Ведіть носок лижі по снігу зовнішнім боком ступні, де мізинець.

       Дивно, але ваші лижі одразу почнуть повертати, опорна нога відхилиться в той же бік. Проїдьте по дузі. Тепер перенесіть вагу на другу ногу — вона стане опорною, держіть її напівзігнуту. Не міняйте її позицію, відчуйте, як ведете лижу зовнішньою стороною ступні. Розслабте ногу, з якої прибрали вагу, підніміть п’ятку, відведіть коліно, відчуйте мізинець. Лижі «самі» перекладуться в дугу. Це називають «перекантовкою». У вас буде чистий «різаний» поворот.

       Повторіть багато разів, привчіть себе до того, що нічого не робите опорною ногою, а керуєте ненавантаженою. Наводите коліно в сторону повороту і рулюєте мізинцем. Так ви зрозумієте, як працюють канти, і зможете їздити швидше і впевненіше.

                                           Став противагу корпусом

       Лижі повертають. І в цей момент ви… починаєте втрачати рівновагу. Це означає, що ви нахиляєтеся в повороті всім тілом. Це неправильно. Відхиляється тільки нижня частина: ступні—гомілки—стегна. Верх­ня працює як противага. Мотогонщик на льоду кладе машину набік, а корпус тримає прямо, тобто ставить противагу. Ми робимо так же. Все, що нижче пояса, — до схилу, що вище, — від нього.

       На пологому схилі їдьте прямо вниз. Руки від корпусу по боках і трохи перед собою. «Включайте мізинець» — наприклад, правий. Лижі поїдуть вправо по дузі. Праву руку підніміть вгору, ліву покладіть на стегно і прогніться вліво в поясниці. Нижня частина тіла відхилилася до схилу, а верхня — від нього.

      Проведіть репетицію вдома перед дзеркалом. Ви відчуєте і побачите, як тримаєте рівновагу, балансуючи корпусом. Те ж робіть на горі, в русі, в одну і в другу сторони. І так багато разів.

      Наступний етап. Швидкість збільшується, ноги зігнуті сильніше, кут «закантовки» більше, гомілки, стегна і таз уходять ще ближче до схилу, а рука, що клалась на стегно, кладеться на халяву черевика. Так ви навчитеся проходити дугу в спортивному стилі, глибоко закладаючись у поворот.

                                                 Розслабляй і згинай

        Це про ноги. Під час повороту продовжуйте розслабляти, згинати і «завалювати на мізинець» кінцівку, яка йде по внутрішній дузі. Опорна нога, що йде по зовнішній, потроху випрямляється, в силу того, як ви «вкладаєтеся» в поворот.

       Не розгинайте її спеціально, не давіть на лижу. На переході в новий поворот ви переносите вагу з однієї ноги на іншу. Це називається «розгрузка». Ногу, яка звільнилася від ваги, підтягуєте під себе. І починаєте відхиляти її в протилежний бік.

      Якщо почнете випрямляти ногу, на яку переходите, — втратите рівновагу. Це виглядає так, наче лижі «ви­їжджають» з-під тебе вбік на дузі і «заїжджають» під тебе в момент переходу в наступний поворот. У цей момент не можна вставати, тобто розгинати коліна.

      Виходьте на пологий схил. Присядьте, руки перед собою і розведені в сторони. Палиці візьміть трохи нижче рукоятки, направте назад і притисніть кінцями до схилу. Їдьте вниз, волочачи їх за собою так, щоб відчувалася противага. Включайте «правило мізинця», «противагу» і робіть повороти, продовжуючи волочити за собою палиці. Щоб не відривати кінці від схилу, прийдеться не вставати. За кілька повторів ви все відчуєте. Тіло саме підкаже вам, як виконати завдання. Цей важливий елемент називається «розвантаження згином».

      Під час катання дихайте глибоко і вільно. Успіхів!

Автор: Людмила Рукасова