Урок літературного читання в 4-му класі

Урок літературного читання в 4-му класі

Тема уроку: робота з дитячою книжкою. Тетяна Майданович «Охоронниця слова».

Мета: ознайомити із постаттю української письменниці Тетяни Майданович, найцікавішими фактами її життя й творчості та казкою «Охоронниця слова».

Розширювати  знання учнів про багатобарвний світ казок.

Виховувати кращі моральні якості особистості, любов до рідної мови, до України. 

Обладнання: портрет Тетяни Майданович, книжкова виставка її творів, збірка «Охоронниця слова», аркуші, кольорові олівці.

І. Організаційний момент. Емоційне налаштування.

Слово вчителя

Душа поета – як дзвіниця,
Незмінна духу вартова.
Вона відчує… Їй не спиться,
Коли з Небес зійдуть Слова.
Вони її вночі розбудять,
За овид з нею зазвучать
І долетять туди, де люди,
В яких любов горить в очах.

Тетяна Майданович

― Ці вірші Тетяни Майданович, української письменниці й поетеси свідчать про любов до рідної мови, до слова. Вони говорять  про значення мови у житті людини, про емоції, які викликає художнє слово.

II. Актуалізація опорних знань.

1. ― Які жанри художньої літератури ми знаємо?

2. Асоціативний кущ.
– Пригадаємо жанри усної народної творчості.
― Сьогодні ми зупинимося на жанрі казки. Пригадаємо, що таке казка.
― Які прислів’я про казку ми знаємо?

Казка – вигадка, та в ній щось повчальне зрозумій.

Казки маленькі, та розуму  в них багато.

Скоро казка мовиться, та не скоро діло робиться.

Казка вчить, як на світі жить.

Ні в казці сказати, ні пером описати. 

3. Гра «Продовж речення». Вправа «Мікрофон».

а)  ― Я люблю читати казки тому, що… 

б) Слово вчителя про чарівний світ казок.

З давніх-давен казки прикрашали життя нашого народу. Вони служили  нагадуванням про те, що світ мрій необхідний як дітям, так і дорослим.

Адже крім красивого змісту, казкові історії  несуть в собі  глибоку істину, здатну відкрити очі на багато речей. 

Недарма ж наші предки не втомлювалися повторювати одне й те саме: «Казка – вигадка, та в ній щось повчальне зрозумій»

Казки особливо цікаві дітям. Вони допомагають їм  вчитися і робити правильні висновки.

в) Бесіда:
― Що ми знаємо про казку?
― Які казки називаються народними?
― Які казки називаються літературними?

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

― Сьогодні ми познайомимося з літературною казкою Тетяни Майданович «Охоронниця слова».

ІV. Мотивація навчальної діяльності.

― Як ви думаєте, про що йтиметься в цій казці? (Так, про слово, про мову).
― Пригадаємо крилаті вислови про мову та слово: 

V. Вивчення нового матеріалу.

Слово вчителя.
― Що для кожного з нас означає слово, мова?

Ось і для Тетяни Василівни Майданович вони означають цілий  світ.  Вона досконало знає рідну мову.

Адже у 1990 році закінчила філологічний факультет Київського державного університету ім. Т. Г. Шевченка, а згодом  ― аспірантуру інституту мовознавства ім. О. О. Потебні.

Мовою, рідним словом вона передає свої радощі і болі, свій смуток і жаль, свою любов до рідного краю, до тата і мами, до тваринки і стебелинки.

Вона любить українську мову, вміло користується її багатством і це вміння втілює при написанні книжок як для дорослих, так і для дітей. 

 Тетяна Василівна Майданович – письменниця, автор книжок для дорослих та дітей.

Вона поет-філософ, поет-пісняр, прозаїк, літературознавець, мовознавець, богослов, член Нацiональної Спiлки письменникiв України (1983), лауреатка літературно-мистецької премії «Осіннє золото» імені Дмитра Луценка (2012). Проживає у місті Києві.

Народилася Тетяна Василівна 18 квітня 1957 року в селі Андрієвичі Ємільчинського району на Житомирщинi в сім’ї Василя Герасимовича та Ганни Гнатівни Майдановичів.

У сім’ї було четверо дітей: два сини та дві дочки. Василь Герасимович, хлібороб, офіцер запасу, фронтовик, гарно співав і грав на гармошці.

На все життя Тетяна запам’ятала, як гарно батько співав пісні «Ой у вишневому садочку», «Ой хмелю, мій хмелю»…

Її мама Ганна Гнатівна любила читати і збирати книжки. За спогадами Тетяни Василівни, в осінньо-зимові вечори, коли в господарстві менше роботи, батько переповідав дітям різні історії, а мама читала казки.

Діти звикли до чудесних мудрих оповідей з дитинства. Коли Тетяна навчилася біля старших братів читати, вона почала складати і записувати свої казки.

Але дитинство не було безхмарним. З десяти років залишилася без батька. Він передчасно помер від фронтових ран. Напівсиротами зростали четверо дітей.

Робочий шлях Тетяни Василівни розпочався рано. З 17 років працювала оптиком на заводі «Арсенал» (1974-1978), потім вихователем дитячого садка «Сонечко» Дніпровського району міста Києва (1979), літературним консультантом газети «Молода гвардія» (1979-1983), перебувала на творчій роботі (1983-1990).

Тривалий час була науковим співробітником Інституту української мови Національної академії наук України (1993-1998). Працювала заступником головного редактора, з 2002 року – головним редактором, заступником директора видавництва «Криниця».

Перша збірка поезій її називалась «Голубий кришталь» (1980) Наступними були збірки: «Завжди зі мною» (1983), «Насіння диких трав» (1985), «Золотий пісок» (1988), «Покаянна молитва» (1999, 2000),  книги віршів та казок для дітей «Квітневий дощ» (1985), «Калина цвіте пізно» (1990).

У 2006 році виходить особлива книга в творчості Тетяни Василівни «Калиновий птах» — пісенник з віршами і музикою до них, створений у співпраці з композитором, вчителькою за фахом, Людмилою Левченко (Бутухановою).

Коли в неї з’явилася внучка, вона  з великим натхненням  повернулася до творчості для дітей.

В одному з інтерв’ю сказала: «Для мене сталося дивне повернення на зовсім іншому рівні у світ дитячої літератури».
― З яким твором Тетяни Майданович ми вже знайомі? ( На першшому уроці, присвяченому 30-річчю Незалежності України, ми декламували її вірш «Рідна школа).

А в 2013 році вийшла прозова збірка «Охоронниця слова. Казки і казкові історії», яка стала для письменниці подорожжю у своє дитинство. На зустрічi з читачами Тетяна Майданович пiдкреслювала: «Ця книжка для мене дуже дорога.

Я писала її усе життя, починаючи зі школи. Слухала мамині казки, а потім складала їх сама і мріяла видати для дітей.

І ось нарешті ця мрія здійснилася!». Казкові пригоди у цій книжці тісно пов’язані з реальним життям, із щоденними турботами і радощами дітей та дорослих.

Казки вчать берегти рідну природу, шанувати народні звичаї, рости працьовитими і справедливими. А головне — бути відповідальними за свої слова та вчинки. 

У творчій скарбниці Тетяни Майданович опубліковано понад 40 казкових творів. 

  1. Читання казки «Охоронниця слова».

Робота над змістом казки:
― Про що розповідається в казці? (Про дотримання слова, про моральні якості людини, про співчуття до людей, про збереження природи, про дружбу).
― Хто є героями казки? (Вітя, його однолітки,  Сергійко, чорнява Нелька, Охоронниця слова).
― Чим займалися діти?
― Як вчинив Вітя? Чи правильно він зробив? Чому неправильно? (Треба оберігати природу. Дотримуватися слова. Коли щось пообіцяв, то обов’язково виконай.  «Слово –  не полова, язик – не помело»).
― Хто приснився Віті? (Охоронниця слова ― жива зірка, дочка Всесвітнього Сонця).
― Що здивувало Вітю?  (Охоронниця слова – жива зірка, і зовсім не гаряча).
― Як це пояснила Охоронниця слова? Прочитайте. (– Я дочка найбільшого Невидимого Живого Сонця, що утримує, пронизує і обігріває Всесвіт, який Воно і створило своєю енергією. Земне видиме сонце, інші сонця-зірочки – це все частинки його видимого творіння. А я зіткана із світла невидимих енергій, в мені нема вогню, який згорає).
― Що ще повідала Віті Охоронниця слова? Знайдіть у тексті. 

(– Наше найбільше Всюдисуще Сонце послало мене на Землю ще кілька тисяч років тому. Тут, на Землі, є мої маленькі сестри і брати. Ти знаєш, що слова, які промовляють люди, теж діти невидимого Всесвітнього Сонця? Це сонячне насіння, з якого ростуть вогняні квіти думок. В них є жива невидима енергія – сила життя, якою вони щедро діляться. Але люди стали їх зневажати, кидати навмання. Зловмисники, що холодні душею і розумом, стали собі творити холодні, бридкі слова, – змінюючи справжні, сонячні. Так з’явилися слова-каліки, слова-потвори. Ти їх чув, так? Тому Батько-Сонце послав мене, Охоронницю слова, захищати моїх сонячних братів. Справжні, живі слова не повинні пропадати марно або палити когось без потреби. І ще – слова повинні справджуватись, це закон життя на Землі). 
― Що найголовніше сказала про слова Охоронниця слова? (Слова –  це сонячне насіння, з якого ростуть вогняні квіти думок. Вони повинні справджуватись, це закон життя на Землі).
― Що дуже схвилювало Вітю? (Його обіцянка справдиться через рік. І серце його мами зупиниться).
― Чи хотів цього Вітя? (Звичайно, ні).
― Яку допомогу запропонувала йому Охоронниця слова? (Вона порадила йому, як можна виправити те, що він накоїв). 
– Що розповіла Охоронниця слова Віті про білого коня? (Білий кінь – це прадавній друг людей. Мандрівник і захисник. Він допоміг їм вижити у тяжкі часи. Він любить купатися в білих туманах, що стеляться при самій землі: в них із зорі народився – у них і ховається. Захистить тебе від мого вогню тільки Білий кінь). 
— Як ви розумієте слова Охоронниці слова: «Ось твоя мама справді важко захворіла б – від пекучого проміння твоїх слів». (Нещирі слова, недотримані обіцянки болісно ранять людину).
― Які позитивні риси характеру проявилися у Віті, коли він зрозумів свою помилку? (Співчуття, розкаяння, любов до мами, прагнення зробити добро, навіть самопожертва). 
— Чому з першого разу у Віті не вийшло виконати завдання Охоронниці слова? (Він нечітко виконав його. «До всякої справи треба знати приказку». Він ще не зрозумів, що «не можна давати порожніх обіцянок!»).
— Чому навчився Вітя, коли намагався змінити голос? (Народному хоровому співу. Він вивчив багато українських народних пісень).
― Як закінчилася казка? (Взяла хлопчика за руку жива зірка-дівчина, вислухала знов із самого початку його прохання. А тоді вийняла із торбинки блискучий круг-диск і стерла з нього оту клятву, яку хлопчик дав своїм друзям і не стримав її).
― Прочитайте останні слова  дівчини-зорі. (Бережи свої слова, як самé життя! Дорогий дар дав людям Невидимий Творець – Всюдисуще Сонце: одна Земля, одне Сонце, одне небо, одне серце, одна мати. Той утратить їх навіки, хто не буде шанувати. Поживеш, то й побачиш, мій друже, як багато справ у людському житті тримаються тільки на одному вірному і твердому слові!).
― Чи усвідомив Вітя свою помилку? (Так.)

  • Якою ви уявляєте собі Охоронницю слова? Намалюйте на аркуші паперу і опишіть словами.
    ― Чому навчає нас ця казка? (Дотримувати свого слова. Бути відповідальним за свої слова та вчинки. Поважати і любити своїх батьків. Оберігати природу. Чітко виконувати завдання). 

Підсумок уроку.

Український  народ  має  давню  історію,  він  витворив оригінальну й неповторну культуру, відому всьому світові. 

А найголовнішою  його  ознакою,  що  дає  йому право називатися нацією, є мова –  його найбільша духовна цінність, його суть, основа його буття.

Це  найдорожчий  скарб,  переданий  українцям  сотнями  й сотнями  попередніх  поколінь,  виплеканий  у  давньому переказі, у народній пісні, у влучній приказці.

І цей скарб продовжує передавати нам відома сучасна письменниця Тетяна Майданович. 
— Вивчаймо й любімо свою мову!

Запам’ятаймо наші народні прислів’я:

Давши слово — держись, не давши — кріпись.
Слово — не горобець, вилетить — не піймаєш.

Умій сказати, умій і змовчати.

Шабля ранить голову, а слово — душу.

Рана загоїться, зле слово — ніколи.

Удар забувається, а слово пам'ятається.

Від теплого слова і лід розмерзає.

Гостре словечко коле сердечко.

Слово — не стріла, а глибше ранить.

Вода все сполоще, а злого слова — ні.

Обмова — полова: вітер її рознесе, але й очі засипле.

І від солодких слів буває гірко.

Не говори, що знаєш, але знай, що говориш.

Слово до слова — зложиться мова.

VІ. Домашнє завдання: намалювати ілюстрації до казки, читати твори Тетяни Майданович.

Урок підготувала  Шут (Пацало) Зоя Григорівна, вчителька початкових класів Ірпінського ліцею №3, спеціаліст вищої категорії, «вчитель-методист», Відмінник освіти України