Права працівників, які з тих чи інших причин фактично було порушено з боку роботодавців, в Україні має захищати Державна служба з питань праці (Держпраці).
До війни цей державний орган активно здійснював планові та позапланові перевірки роботодавців. Потім під час введення в дію воєнного стану його можливості дещо зменшилися через запровадження мораторію. Але на сьогодні ситуація суттєво змінилася у бік покращення можливостей для захисту прав працюючих наших співвітчизників.
Про можливості звернення до Держпраці та практичні правові підстави здійснення позапланових перевірок за зверненнями працівників дізнаємося докладніше.
Позапланова перевірка не є примусово-каральним органом для роботодавців. Тому маємо взяти до уваги прозорі методи здійснення проведення такого заходу. Водночас має бути дотримано принцип законності для всіх учасників трудових відносин.
Які передбачені Законом особливості для захисту законних інтересів роботодавців як суб’єктів господарювання під час проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю)?
В деяких випадках роботодавці можуть фактично не допускати перевіряючих Держпраці до проведення перевірки. Таке трапляється нечасто. Але коротко нагадаємо такі випадки та їх правові підстави.
У частині 1-й статті 6-ї Закону «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» чітко вказано, що перед початком здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) посадові особи територіального органу державного нагляду (контролю) зобов’язані пред’явити керівнику чи уповноваженій особі суб’єкта господарювання – юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі – підприємцю або уповноваженій ним особі, крім документів, передбачених цим Законом, додатково копію погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю) або відповідного державного колегіального органу на проведення такої перевірки.
Суб’єкти господарювання мають право не допускати посадових осіб територіального органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю), якщо вони не пред’явили документи, передбачені цим абзацом. Тут йдеться про те, що територіальний орган Держпраці має погодити проведення позапланової перевірки у Держпраці України у м. Києві.
Також під час проведення позапланового заходу з’ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов’язковим зазначенням цих питань. Це має надаватися для ознайомлення роботодавцям, разом із посвідченням (направленням) на проведення заходу державного нагляду (контролю).
Оскільки на практиці мають застосовуватися принципи соціального діалогу під час практичної взаємодії роботодавців та працівників, аналогічно має відбуватися і позапланова перевірка з дотриманням принципу законності.
Отож ми абсолютно не закликаємо наших працюючих читачів подавати безпідставні скарги на роботодавців, адже це теж заборонено законом. Йдеться лише про ті випадки, коли дійсно має місце порушення прав працівника і роботодавець ніяк не реагує заради вирішення проблемної конфліктної ситуації. Водночас, з урахуванням принципу балансу думок, що є характерною ознакою діяльності сучасних медіа в цивілізованому світі, маємо звернути увагу і на опонентів. Тобто варто сказати дещо про захист інтересів роботодавців у разі настання ситуації позапланової перевірки з боку територіального органу Держпраці за письмовою скаргою працівника.
Перевірятимуться та з’ясовуватимуться перевіряючими посадовими особами саме ті проблемні питання та аспекти, які чітко прописані у зверненні (скарзі) працівника. Отож варто кожній стороні трудових відносин бути ретельно уважними. Працівник має чітко описати всі ті проблемні факти порушення його трудових прав, які, на його думку, мають стати предметом позапланової перевірки. А представник роботодавця має право ознайомитися із текстом звернення (скарги) працівника під час взаємодії з перевіряючими в процесі позапланової перевірки.
Також працівник, за його бажанням, як людина і громадянин, як автор звернення (скарги) має право бути особисто присутнім під час цього розгляду. Це передбачено у ст.18 Закону України «Про звернення громадян». Отож, про всяк випадок, варто потенційним заявникам детальніше ознайомитися зі змістом 18-ї статті профільного Закону.
Громадянин, який звернувся із заявою чи скаргою до органів державної влади, місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, об'єднань громадян, медіа, посадових осіб, має право: особисто викласти аргументи особі, що перевіряла заяву чи скаргу, та брати участь у перевірці поданої скарги чи заяви; знайомитися з матеріалами перевірки; подавати додаткові матеріали або наполягати на їх запиті органом, який розглядає заяву чи скаргу.
Також заявник має право бути присутнім при розгляді заяви чи скарги; користуватися послугами адвоката або представника трудового колективу, організації, яка здійснює правозахисну функцію, оформивши це уповноваження у встановленому законом порядку. Водночас заявник має право одержати письмову відповідь про результати розгляду заяви чи скарги; висловлювати усно або письмово вимогу щодо дотримання таємниці розгляду заяви чи скарги; вимагати відшкодування збитків, якщо вони стали результатом порушень встановленого порядку розгляду звернень.
Вочевидь, якщо маєте час і бажання повноцінно відстоювати свої права під час здійснення перевірки органом Держпраці, то маєте додатково коротко прописати або надрукувати у набраному тексті таку тезу: на підставі ст. 18 Закону України «Про звернення громадян» залишаю за собою право бути особисто присутнім під час розгляду звернення, водночас прошу уповноважених осіб Держпраці практично забезпечити таку можливість.
Оскільки Держпраці є профільним державним органом, що покликаний захищати права та законні інтереси працюючих, додатково звернімося до дослідження першоджерел актуальної правової інформації на цю тему.
Актуально. З офіційних першоджерел…
Тепер звернімо увагу на наявну свіжу й актуальну правову інформацію з офіційних першоджерел Держпраці від 20 січня 2025 року.
Які є підстави для проведення заходів контролю з питань законодавства про працю під час воєнного стану?
Позапланові заходи державного нагляду (контролю) в період дії воєнного стану здійснюються за таких підстав:
за зверненням фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров’ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності);
за дорученням Прем’єр-міністра України про перевірку суб’єктів господарювання у відповідній сфері у зв’язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави;
настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов’язано з діяльністю суб’єкта господарювання;
за зверненням посадових осіб органів місцевого самоврядування про порушення суб’єктом господарювання вимог законодавства;
за зверненням Київської міської військової адміністрації або обласної військової адміністрації;
у зв’язку з невиконанням суб’єктом господарювання приписів про усунення порушень вимог законодавства, виданих після 1 травня 2022 року;
звернення профспілок за дорученням працівника.
Отож підстав та практичних випадків реагування з боку Держпраці є чимало. Тому наразі маємо практичні корисні підказки для працівників, чиї права та законні інтереси були порушені з боку роботодавців. Йдеться про неоформлення трудових відносин, невиплату чи затримку виплати заробітної плати, неусунення роботодавцем раніше виявлених порушень, коли їм було видано припис органу Держпраці після 1 травня 2022 року та інші порушення роботодавцями вимог трудового законодавства.
Позапланові заходи державного нагляду (контролю) у період дії воєнного стану, тобто позапланові перевірки роботодавців з боку Держпраці здійснюються. Водночас мають чітко визначені підстави.
Деякі нюанси та практичні алгоритми звернення до Держпраці
Якщо людина офіційно працює та є членом профспілки, за місцем роботи щомісяця здійснюються відрахування із заробітної плати, то у випадках порушень роботодавцем трудового законодавства варто усно та письмово звертатися до профспілки. У свою чергу, голова первинної профспілкової організації має вирішити питання про звернення профспілки до Держпраці.
Якщо вам вже довелося раніше звертатися до Держпраці й станом на сьогодні має місце з боку роботодавця (суб’єкта господарювання) фактичне невиконання приписів про усунення порушень вимог законодавства, виданих після 1 травня 2022 року, то це є цілком реальна підстава для позапланової перевірки за вашим зверненням найближчим часом.
Також ви маєте право письмово звернутися до Київської міської військової адміністрації або обласної військової адміністрації. На підставі статті 2-ї Закону «Про місцеві державні адміністрації» визначено основні завдання місцевих державних адміністрацій. Так, саме місцеві державні адміністрації в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці забезпечують: виконання Конституції, законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, інших органів виконавчої влади вищого рівня; законність і правопорядок, додержання прав і свобод громадян. Тому ви маєте право у разі суттєвих порушень трудового законодавства подати звернення до місцевої державної адміністрації, на території тієї області, де сталося таке порушення трудових прав. І тоді за наявним вашим зверненням місцева державна адміністрація має повноваження направити звернення до Держпраці.
Аналогічний механізм та алгоритм дій передбачений за зверненням посадових осіб органів місцевого самоврядування до Держпраці про порушення суб’єктом господарювання вимог законодавства. Тобто людина звертається із скаргою про порушення вимог законодавства конкретним роботодавцем, що розташований на цій території, до відповідної місцевої (міської, селищної, сільської) ради як органу місцевого самоврядування. І тоді місцева рада від свого імені в інтересах людини і громадянина має повноваження подати звернення до Держпраці.
Окремою підставою для вжиття заходів реагування Держпраці (позапланово) є настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов’язано з діяльністю суб’єкта господарювання.
Які існують основні вимоги до оформлення звернення?
Як правильно оформити звернення до Держпраці?
Які можна навести приклади не вигаданих історій, коли звернення наших громадян до Держпраці допомогло захистити та відновити їхні права?
Про це дізнаємося у продовженні.
