6 порад, як знімати якісні макрофотографії

6 порад, як знімати якісні макрофотографії

Макрофотографією часто помилково називають знімки крупним планом (close-up), але класичне визначення макрозйомки — це коли зображення об’єкта на матриці фотоапарата відповідає його реальному розміру (масштаб 1:1) або є більшим.

Типові об’єкти для макрозйомки — це дрібні об’єкти, наприклад, комахи чи квіти. Якщо об’єкт трохи більший, можна зосередитися на якомусь його фрагменті чи деталях. Макрозйомка може бути неймовірно захопливою й пізнавальною, але водночас — це досить складний жанр фотографії.

Я не претендую на звання майстра макрофото, але маю певний досвід і хочу поділитися ним у цій статті.

бджілка
© Darts5

Обладнання має значення

Незалежно від того, яку камеру ви використовуєте — будь то компакт, ультразум чи флагманська дзеркалка — майже кожен зможе зробити знімок крупним планом, скажімо, крапель ранкової роси.

Але щоб повністю розкрити потенціал такого сюжету і перетворити його на справжню макрофотографію, знадобиться спеціалізоване обладнання.

Роса © Tim Norbury, Canon EOS 5D Mark III MP-E65mm f/2.8 1-5x Macro, 65mm ƒ/11
Роса © Tim Norbury, Canon EOS 5D Mark III MP-E65mm f/2.8 1-5x Macro, 65mm ƒ/11

Якщо ви користуєтеся дзеркальною камерою, вам знадобиться макрооб'єктив

Для зйомки справжнього макро на дзеркальну камеру найкраще використовувати спеціалізований макрооб'єктив. Якщо ж бюджет не дозволяє придбати такий об’єктив, ви можете досягти макроефекту за допомогою макрокілець, поєднуючи їх із вже наявною оптикою. Це бюджетний, але цілком дієвий варіант для перших кроків.

Ознайомтеся з об'єктом зйомки

Це стосується не лише макрозйомки, а й будь-якого іншого жанру. Наприклад, якщо ви фотографуєте портрет — важливо мати добрі стосунки з людиною в кадрі, чи не так? Це дозволяє краще передати емоцію та характер.

Такий самий підхід важливий і в макрофотографії, особливо при зйомці комах. Варто знати хоча б базові речі про їхню поведінку — як вони реагують на рух або наближення людини? Це допоможе вам зняти кадр вчасно та не сполохати об'єкт.

комаха
© Mio Cade, Nikon D300S, 105 mm f/2.8, ƒ/16

Якщо ви знімаєте квіти чи мушлі — очевидно, що вони від вас не втечуть. Але навіть у цьому випадку важливо знати особливості об’єкта, щоб показати його у найкращому світлі.

Розуміння форми, текстури, кольору чи напрямку світла допоможе вам вибрати найвигідніший ракурс і зробити знімок не просто технічно вдалим, а й естетично привабливим.

© Jason Devaun, Canon EOS Digital Rebel XS, 90mm ƒ/5.6

Терпіння, терпіння і ще раз терпіння

Це стосується як терпіння до об'єкта зйомки, так і до самого себе. Якщо ви хочете сфотографувати комаху, наприклад, бабку, — її переслідування, найімовірніше, буде марним.

Замість того щоб ганятися за нею, краще обрати місце, де комах багато, і просто чекати моменту. Тиша, спостереження та витримка — ось ваші найкращі інструменти в макрозйомці живих істот.

бабка
© Bob
бджола
© Andrii

Якщо ви будете уважними, то зможете зробити знімок у той самий момент, коли з’явиться нагода. Але що робити, якщо ця ідеальна можливість нарешті настає, а ви вже емоційно виснажені й не готові знімати? Таке трапляється.

Терпіння до себе самого перетворюється на своєрідну гру. Повірте, ви зробите багато невдалих знімків — із поганим світлом, розмитим фокусом або просто втраченим моментом. Але продовжуйте пробувати, не зупиняйтесь.

І коли вам вдасться зробити той самий ідеальний кадр, — у вас аж голова піде обертом від захвату.

Хай буде світло

Гарне освітлення — ключ до вдалої макрозйомки. Усі ми любимо природне сонячне світло, але воно не завжди є в наявності.

Є кілька факторів, які впливають на те, чи вистачить природного світла:
– час доби
– інтенсивність освітлення
– діафрагма об’єктива, якою ви користуєтесь

Не бійтеся експериментувати з додатковими джерелами світла — іноді простий ліхтарик або розсіювач можуть творити дива.

© Sean Sebastian, Nikon D300s, 150mm ƒ/11
© Sean Sebastian, Nikon D300s, 150mm ƒ/11

Якщо ви знімаєте листя вранці при слабкому освітленні — не проблема підсвітити його спалахом. Спалах також добре працює під час зйомки квітів або метеликів. Але чим ближче ви перебуваєте до об’єкта, тим складніше правильно його освітити.

Якщо ви або ваш об’єктив закриваєте сонце — це також можна компенсувати спалахом. І якщо спалах не вмонтований у камеру, а зовнішній — результат буде ще кращим.

Якщо ви вирішили серйозно займатися макрофотографією, варто розглянути покупку спеціального кільцевого спалаху. Він встановлюється на край об’єктива та забезпечує м’яке розсіяне світло, яке ідеально підходить для зйомки зблизька.

Ідеальний фокус

Фокусування — чи не найскладніша частина макрозйомки. Тут я можу дати одну просту, але важливу пораду:
навчіться фокусуватись вручну.

Автофокус у макрозйомці часто не спрацьовує як слід — особливо на малих відстаннях або при слабкому світлі. Ручне фокусування дає більше контролю та точності, що критично для якісного макро.

© bonny02, Sony NEX-5R, 50mm
© bonny02, Sony NEX-5R, 50mm

Перш ніж знімати рухомі об’єкти, потренуйтеся наводити фокус вручну на статичних. Це дозволить вам звикнути до точності, якої вимагає макрозйомка. А коли почнете працювати з живими об’єктами, можна комбінувати: спочатку використовуйте автофокус, а потім доточно наводьте вручну.

Також можна заздалегідь обрати місце для кадру, навести фокус і чекати, коли в цю зону потрапить об’єкт — тоді й зробити знімок. Такий метод чудово працює для певних типів зйомки, а в інших випадках, можливо, ви ним ніколи не скористаєтесь. Усе залежить від ситуації.

Спостерігайте

Макрозйомка — це не лише фотографування комах і квітів. У повсякденному житті ми звикли дивитися на речі цілісно, звичного ракурсу. Але макрофотографія відкриває світ деталей, які зазвичай лишаються непоміченими.

Спробуйте глянути на знайомі об’єкти зовсім іншого боку, наблизьтеся до них — і ви відкриєте цілий новий світ форми, текстури, світла та тіні. Це чудова вправа для зору, уяви та спостережливості.

© Jason Devaun, Canon EOS 7D, EF-S60mm f/2.8 Macro USM, 60.0 mm ƒ/11.0
© Jason Devaun, Canon EOS 7D, EF-S60mm f/2.8 Macro USM, 60.0 mm ƒ/11.0

Про автора:

Джейсон Деваун — фотограф, що працює в жанрах макро, портретів, спонтанних пейзажів та стріт-фото. Також він письменник і поціновувач музики.

Джерело: lightstalking.com