Сьогодні, коли Україна виборює свою державність, кожен широкоформатний захід має особливе значення. У столичному Будинку художників відкрилася виставка-конкурс «Х трієнале живопису». Дякуємо кожному учасникові за творчі здобутки та підняті теми, які представлені на вернісажі, бо це було непросто в умовах війни. Експозиція, розміщена на великій площі, представила в усій красі та змістовності творчий потенціал митців.
Твори, наповнені сучасними інноваціями, показують творчі здобутки у різних техніках та жанрах, створені за останні три роки. Дійсно, є чим здивувати не тільки знане журі конкурсу на найкращий твір, а й шанувальників образотворчого мистецтва.










Трієнале дає змогу усвідомити тенденції українського сучасного живопису, відчути настрій творчої спільноти, дати оцінку творам молодих митців. Тому мета виставки не тільки показати твори митців, а й побудувати стилістичну канву, в якій розвивається сучасний український живопис.
Відкриваючи виставку, директор виставок Національної спілки художників України заслужений діяч мистецтв Ігор Волощук зазначив високий рівень представлених творів. З вітальним словом виступив голова НСХУ заслужений художник України Костянтин Чернявський. Побажання миру та творчих нових знахідок прозвучали у виступі голови Київської організації НСХУ Миколи Кутняхова.
Акорд-банк підтримав благодійним внеском унікальний проєкт, який став своєрідним барометром стану сучасного українського живопису. Голова Наглядової ради банку Данило Волинець зазначив силу мистецтва, яка показує незламність українського народу, особливо воїнів, які виборюють нашу свободу й мирне життя. Сила України – в її незламному дусі, вірності гуманним принципам та культурному голосі, який простежується в представлених творах.
Сувора буденність, в якій живе український народ, спрямувала й тематику більшості представлених творів. Тому увага прикута до історичної теми, як на триптиху «Соборність духу» заслуженого діяча мистецтв Олеся Солов’я. Саме він, доцент кафедри живопису та композиції НАОМА, отримав 1-шу премію, але, як на мене, він по всіх показниках міг би отримати Гран-прі. Дійсно, твір приваблює не тільки живописно досконалим письмом, а й самим змістом, в якому велично представлена наша багатостраждальна історія.
Автор простежує шлях боротьби українського народу за свою ідентичність, волю, мирне життя. Тому головними героями триптиха стали Григорій Сковорода, Тарас Шевченко та велична Оранта, яка захищає й благословляє родовід української спільноти. Зображення вікових символів та звернення до метафоричної образності додають неймовірної енергетики творчому задуму.
Друга премія була призначена двом номінантам Інні Пантелеймоновій за триптих «Час» та Леонорі Якимащенко за твори «Дракон та Зіккурат» і «Ходімо з нами». Третю премію розділили на трьох – за твір «Увага Кривий Ріг: комбінована загроза» Олександра Антонюка, «Мавік» Едуарда Потапенкова та триптих «Окупація на Кам’яній» Анатолія Фурлета.
Дипломами лауреатів відзначені митці: Сергій Декалюк, Леонід Багрій, Ольга Ковтун, Леонід Бернат, Тарас Пономаренко та Олеся Рибченко. Спеціальними відзнаками журі відмічені художники: Віра Баринова-Кулеба, Костянтин Чернявський, Владислав Шерешевський та Валерій Шкарупа.
На виставці яскраво представлені різні жанри та види українського живопису. Приємно бачити твори таких корифеїв, як народна художниця України Віра Баринова-Кулеба, яка черпає своє натхнення з глибин історії українського народу.
Тривожний настрій сьогодення вирує з панорамної композиції Владислава Шерешевського «Тривога», картини Анатолія Криволапа «Вечірня пора», портрета воїна Ольги Карпенко «За п’ять хвилин до перемоги», парному портреті матері з немовлям Олександра Крюка «Повітряна тривога» та ін.
В картинах Миколи Кутняхова «Мить в обіймах сонця», Петра Зикунова «Ранок», Сергія Сидорова «Спекотний день», знаковому натюрморті з соняшниками пензля Валентини Мудрої «Ранок», Олександра Ольхова «Коли цвітуть каштани», «Золоті ворота» Бориса Литовченка відчувається неймовірне бажання повернути наше мирне життя.
Низка творів привертають наше уявлення до знакових моментів історії в натюрморті Руслана Кутняка «Медея та Золоте Руно» або в зверненні до заповітів Кобзаря пензля Бориса Когана «Борітеся – поборете», Ольги Ковтун «Благословення», історичному пейзажі Галини Кириленко-Баранникової «Вид на Кожум’яки».
Загалом виставка, на думку живописця Олександра Храпачова, «відкриває перед глядачем розмаїття художнього мислення…», яке формувалося через осмислення власної історії та новітні творчі пошуки. Сміливі інновації присутні в картині «Цей день» Ганни Миронової, «Світло неба» Романа Петрука, диптиху «Протидія наростає» Віталія Призанта, «Ловці вітру» Тетяни Кутняхової, «Смарагдовий дивний цвіт» Наталії Пустовіт та багатьох інших.
Але як тривожно не було б, в творах Миколи Кутняхова, Анатолія Криволапа, Анатолія Фурлета та багатьох інших вирує переможна енергетика, яка додає сил та натхнення жити й перемагати. В умовах війни культурний діапазон стає не менш важливим, ніж військовий, тому українське мистецтво набуває нового вектору. Це не тільки самовираження митця, а й його дієва творча реакція на збереження ідентичності, національної пам’яті та культурних цінностей.





Незважаючи на те, що виставка демонструє здобутки окремих митців, в цілому простежується концепція супротиву на культурній ниві, в якому відчувається сувора дійсність життя українського народу. Представлені твори формують сучасну скарбницю національної пам’яті, досягнень сучасного українського образотворчого мистецтва.
