Коли вчити дитину читати? Усе залежить від дитини…
Приходить час, коли кожна сім’я, у якій є маленька дитина, починає задумуватися: а чи не настав час нашому малюкові вчитися читати?
Для значної частини батьків це питання виникає досить рано, коли дитині ледве виповнилося півтора-два роки. Ця категорія батьків боїться запізнитися з інтелектуальним розвитком власного сина чи доньки і вбачає у цьому розвиткові необхідним переважно навчання читання, лічби, а останнім часом — іноземної мови. Звісно, є й інша категорія батьків, які вважають, що засвоєння азів читання, лічби й іноземної мови — то справа школи, і майже не опікуються цією проблемою.
Яке рішення є оптимальним? Відповідь лежить на поверхні: орієнтуватися треба на індивідуальні особливості вашої дитини.
Найперше, придивіться до своєї дитини і прислухайтеся до її потреб. Є діти, які у півтора-два роки (а інколи навіть і раніше) уже знають букви, а у два-три роки — вільно й усвідомлено читають слова по складах. Це свідчить про те, що уже в такому ранньому віці у дитини прокинувся інтерес до букв, до пізнання світу засобами читання — тому і з’явилося бажання навчитися читати. І це природно.
Водночас є природним, коли інтерес до букв і навчання читання виникає значно пізніше: і в три, і в чотири, і навіть у п’ять-шість років. Придивіться до цих дітей — і ви помітите, що вони пізнають світ в інший спосіб: малюють, співають, танцюють, конструюють, експериментують тощо. Тому не варто хвилюватися — бажання вчитися читати обов’язково прийде до цих дітей у свій час.
Проте є педагогічні умови, яких батькам варто дотримуватись, аби не примушувати дитину, не йти проти її бажань, а навпаки, допомогти дитині розвиватися у її темпі, відповідно до її здібностей і можливостей, та пам’ятаючи, що навчання має бути для дитини таким самим задоволенням, як і все, що вона робить.
Якщо ви помітили, що ваша дитина виявляє інтерес до букв, оберіть той спосіб навчання читання, що для неї найбільш прийнятний. Для когось — це серйозні заняття з книгою, наприклад, з буквариком. Для когось — гра з кубиками та об’ємними зображеннями букв. А комусь подобається розмальовувати букви, писати їх багато разів на папері або викладати із паличок. Існує багато різних способів, і всі вони прийнятні, якщо подобаються дитині.
Навчаючи дитину читати, враховуйте її індивідуально-психологічні особливості, її фізичний і психічний стан у даний момент. Залежно від індивідуальних особливостей дитини, різним буде час, протягом якого вона може займатися будь-яким видом діяльності, темп роботи, місце занять тощо. Одна дитина може концентрувати увагу на заняттях протягом 25—30 хвилин, інша — 10—15 хвилин. Є діти, які протягом дня можуть кілька разів повертатися до букварика або кубиків. А є ті, яким достатньо 2—3 рази на тиждень приділити увагу цій справі.
Частині дітей подобається вчити букви за столом, а іншим навпаки — під столом, на килимку, на дивані чи ще у якомусь привабливому для них місці. Одні швидко виконують завдання, які ви їм пропонуєте, інші — навпаки: все роблять повільно і не поспішаючи. І все це природно.
Важливо, щоб пізнання букв і навчання читання, як і будь-яка інша діяльність, супроводжувався позитивними емоціями, щоб це приносило дитині радість і задоволення. Інакше дитина швидко стомлюватиметься, відчуватиме труднощі й дискомфорт. Тому похвала дитини за її успіхи, щира радість і захоплення дорослих — це необхідна умова, без виконання якої все інше втрачає сенс.
Ну, кому буде добре, якщо дитина відчуватиме примус з боку дорослих? У такій ситуації для батьків — це зіпсовані нерви, для дитини — втрачений інтерес до читання зокрема, до пізнання — загалом. І може статися, що надовго.
Варто пам’ятати, що навчання читання — не найголовніше завдання для дитини дошкільного віку, рано чи пізно вона цього навчиться. Набагато важливіше — зберегти душевний спокій дитини, сприяти її загальному розвиткові: логічного мислення, зв’язного мовлення, мілкої моторики рук, навичок сприйняття, навичок спілкування з іншими, відповідальності за свої дії і вчинки, елементарних навичок догляду за собою, працьовитості, фізичного здоров’я.
Проте, якщо дитина виявила бажання опанувати науку читання, а дорослі це підтримують, у нагоді вам може стати авторська методика «Розвивальне читання для дошкільнят», за допомогою якої ви легко і без перевантаження навчите дитину читати. Відповідно до методики, що на її основі побудовано книжку, діти вчаться читати у процесі виконання різних ігрових завдань, вправляючись при цьому в дитячих видах діяльності: малювання, вирізання, ліплення, співання, пересування у просторі тощо. Для засвоєння однієї букви дітям пропонується п’ять-шість завдань із використанням різних видів діяльності. Формування навичок читання здійснюється із залученням ілюстративного матеріалу, що дає можливість задіяти у роботу ліву та праву півкулі головного мозку. Ретельно продумана авторська методика надасть можливість малятам засвоїти ази читання й отримати задоволення й насолоду від виконання різних завдань.
Виконуючи пропоновані батьками ігрові завдання, малюк всебічно розвиватиметься, розширюватимуться його знання про навколишній світ, збагачуватиметься словниковий запас. Не бійтеся самі брати участь у заняттях малюка. Здивуйте його своїм читанням: прочитайте виразно, в особах. Малюк візьме ваше читання за приклад — адже зараз ви для нього найбільший авторитет. При найбільшій зайнятості знайдіть кілька хвилин, аби уважно вислухати його перші спроби читання й радісно похваліть його. Попросіть повторити читання, або прочитати для вас іще щось цікаве.
Підбирайте дитині для читання вірші: короткий рядок вірша й рима значно полегшують читання й викликають у дитини більше емоцій при меншій затраті зусиль. Окрім того, у дітей формується позитивна мотивація до пізнавальної діяльності, розвиваються різні психічні властивості (сприймання, увага, мислення, уява) та почуття (моральні, інтелектуальні, естетичні).
Отож, якщо ви замислилися над тим, чи треба дитину дошкільного віку вчити читати й коли це краще робити, придивіться до своєї дитини й отримайте відповідь на своє запитання від неї. Якщо відповідь ствердна, оберіть ту методику, яка не просто формує навички читання, а й сприяє всебічному розвитку особистості.