Патріотизм як цінність і консолідуюча основа нації
Проблема виховання патріотизму у дітей в умовах боротьби України за свою суверенність є однією з найважливіших, оскільки саме від патріотизму громадян залежить, чи існуватиме завтра Україна як незалежна держава. Перед нами стоїть непросте завдання: вирішити, що таке патріотизм сучасного українця. То ж не дивно, що це питання дискутується на різних рівнях, бо і суспільство, і науковці, і педагоги, і батьки зацікавлені в тому, щоб зрозуміти, яких патріотів маємо виховувати і яким чином це робити.
Знаковою подією став семінар-презентація «Патріотизм як цінність і консолідуюча основа нації», що відбувся наприкінці січня 2015 р. у Національній академії педагогічних наук України. На семінарі було проаналізовано виклики і загрози щодо патріотичного виховання дітей та учнівської молоді, основні проблеми й упущення. Це дозволяє сподіватись на вироблення спільної лінії, ефективної стратегії патріотичного виховання із залученням широкого кола соціальних інституцій та організацій.
Участь у заході взяли представники Міністерства освіти і науки України, наукових установ Національної академії педагогічних наук України, обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти, директори регіональних центрів туризму і краєзнавства учнівської молоді, а також спеціалісти-практики освітянської сфери.
На семінарі презентовано основні доробки Інституту проблем виховання НАПН України з проблеми виховання патріотизму, — це понад 70 публікацій наукового й методичного характеру, серед яких найважливіші: Програма українського патріотичного виховання дітей та учнівської молоді (2014 р.); програмно-виховний документ «Національна ідея у становленні громадянина-патріота України» (2014 р.), Концепція військово-патріотичного виховання населення у Товаристві сприяння обороні України (2014 р.), Концепція військово-патріотичного виховання молоді України (2014 р.).
У результаті наукової дискусії був зроблений висновок: патріотизм — це очевидне за походженням і високосмислове за духовно-моральною мірою почуття-цінність. Метою патріотичного виховання на сучасному етапі є становлення громадянина-патріота, готового самовіддано розбудовувати Україну як суверенну, незалежну, демократичну, правову, соціальну державу, забезпечувати її національну безпеку, сприяти громадянському миру й злагоді в суспільстві. Учені акцентували на тому, що у змісті патріотичного виховання особистості доцільно зосередитися на оволодінні такими патріотичними цінностями, як любов до рідної землі, держави, родини, народу; формувати національну ідентичність й водночас толерантне ставлення до інших народів, культур і традицій; виховувати почуття духовної єдності населення усіх регіонів України, спільності його культурної спадщини та майбутнього.
Водночас, визнаючи високу вагу і значущість патріотичної проблематики, учасники семінару-презентації вважають актуальним подальше різновекторне розгортання практико-орієнтованих досліджень, обґрунтування й упровадження нових технологічних підходів, засобів, здатних істотно вплинути на практичний виховний потенціал освіти, доповнюючи й урізноманітнюючи усі її складники: навчально-виховний процес, позакласну й позашкільну роботу, дозвіллєву діяльність.
Серед інших рекомендацій було зазначено за необхідне:
— утверджувати гуманістичну моральність як основу громадянського суспільства; культивувати кращі риси української ментальності — працелюбність, справедливість, доброту, чесність, бережливе ставлення до природи; спонукати молодь до активної протидії сепаратизму, аморальності, шовінізму, фашизму;
— активізувати військово-патріотичне виховання молоді, що покликано сприяти підвищенню обороноздатності України;
— пріоритетними вважати такі методи і форми патріотичного виховання, що ґрунтуються на демократичному стилі суб’єкт-суб’єктної взаємодії учасників виховного процесу, спрямовані на розвиток соціальної активності, самостійний пошук істини, сприяють формуванню критичного мислення, соціальної ініціативності;
— продовжити традицію проведення всеукраїнських експериментів з патріотичного виховання дітей та учнівської молоді на основі Програми українського патріотичного виховання дітей та учнівської молоді, створеної в Інституті проблем виховання НАПН України;
— узагальнювати інноваційний педагогічний досвід патріотичного виховання особистості, адаптувати і поширювати його в різних навчальних закладах;
— сприяти партнерству, обміну досвідом різних соціальних інституцій, в т. ч. державних і неурядових організацій, щодо інтенсифікації процесу патріотичного виховання зростаючої особистості;
— налагоджувати конструктивну взаємодію закладів освіти з дитячими й молодіжними громадськими організаціями як осередками становлення громадян — патріотів України;
— сприяти підвищенню компетентності батьків у патріотичному вихованні дітей, зміцненню взаємодії сім’ї, родини з навчальними закладами щодо зазначеного.
Катерина Журба