Skip to main content
Освіта для дітей з аутизмом: Настав час об’єднати зусилля

Освіта для дітей з аутизмом: Настав час об’єднати зусилля

У Всесвітній день розповсюдження знань про аутизм — 2 квітня 2015 року, в різних куточках України і в Києві відбулися акції, спрямовані на привернення уваги до потреб осіб з аутизмом та їхніх родин.

Нині в нашій країні стан допомоги таким дітям знаходиться на недостатньому рівні. Це стосується і медичних, і соціальних, і освітніх аспектів. До недавнього часу дітей з аутизмом не розпізнавали, і дотепер в Україні можна спостерігати елементарну необізнаність психолого-педагогічної спі­ль­­ноти щодо особливостей дітей з аутизмом та методик роботи з ними. Цих дітей або виводять за межі освітнього простору (режим індивідуального навчання), або долучають до навчально-виховного процесу з іншими дітьми суто формально: дитина лише фізично знаходиться в одному приміщенні, інтелектуально й духовно перебуваючи в ізоляції. Практично відсутні технології та програми навчання, роз­витку та соціалізації для дітей з аутизмом, так само, як і централізована підготовка фахівців, спроможних надавати комплексну допомогу таким дітям та їхнім родинам, базуючись на науково доведених практиках втручання. Не створено для дітей з аутизмом умов для реалізації освітніх маршрутів: немає груп в дошкільних навчальних закладах, класів у загально­освітніх школах, алгоритму спільного навчання у закладах освіти різного типу.

Останнім часом помітна певна активізація у налагодженні фахової роботи з особами цієї категорії. У Міністерстві освіти і науки України відбулося кілька засідань експертно-консу­льта­тивної ради з питань аутизму. В Інституті спе­ціальної педагогіки НАПН України започатковано курси підвищення кваліфікації для фахівців з організації та здійснення роботи з дітьми цієї категорії та проведено низку семінарів по всій Україні. Діяльність таких курсів суттєво сприяє підвищенню фахової компетентності педагогів дошкільних навчальних та загально­освітніх закладів. Однак таку роботу необхідно здійснювати централізовано, і бажано — не з окремими фахівцями тих чи інших закладів освіти, а з педагогічними колективами, що уможливило б поступове професійне зростання фахівців і позитивні зрушення наявної освітньої ситуації з освітою дітей з аутизмом.

Наразі триває розроблення системи навчально-методичного забезпечення освітнього процесу дітей з аутизмом. Науковці Інституту зокрема підготовили й опублікували:
— комплексну програму для дітей дошкільного віку з аутизмом — «Розквіт»;
— навчально-методичний посібник «Стандарти психолого-педагогічної допомоги дітям з аутизмом»;
— зміст корекційно-розвиткових занять для дітей з аутизмом в спеціальних загальноосвітніх закладах (у посібнику «Реалізація оновленого змісту освіти дітей з особливими потребами: початкова ланка»).

Завершується розроблення посібників: «Технології психолого-педагогічного супроводу дітей з аутизмом в освітньому просторі» та «Розвиток та навчання аутичної дитини дошкільного віку».

Незважаючи на зусилля окремих колективів, фахівців та лідерів громадських організацій, в освітній галузі практичні зміни ще мало помітні. І пов’язано це з відсутністю узгодженої стратегії допомоги особам з аутизмом та взаємодії різних відомств й установ, відповідальних за цю роботу.

Великі сподівання ми покладаємо на розроблення державної програми освіти дітей з аутизмом, впровадження спеціальності «асистент дитини» та ін., про що, до речі, йшлося на згаданому круглому столі.

З ініціативи Інституту спеціальної педагогіки НАПН України започатковано Всеукраїнський експеримент, спрямований на створення системи неперервного навчання і виховання дітей з аутизмом у межах переходу від дошкільного навчального закладу до початкової школи. Налагоджено соціальне партнерство між Департаментом освіти і науки, молоді та спорту м. Києва, Інститутом спеціальної педагогіки НАПН України, науково-методичним центром інклюзивної освіти ІППО Київського університету імені Бориса Грінченка, ВФ «Крок за кроком», Інклюзивним ресурсним центром ГО «Маленький принц» та розпочато послідовну роботу з підвищення компетентності педагогів дошкільних та загальноосвітніх закладів у трьох районах м. Києва: Дніпровському (спеціальна школа-інтернат №26, спеціальний ДНЗ №801), Деснянському (спеціальний ДНЗ №569) та Оболонському (ЗШ з інклюзивними класами №231, ДНЗ №611 компенсувального типу, ДНЗ з інклюзивними групами №291). Окрім Києва, Всеукраїнський експеримент проводитиметься в Одесі та Чернівцях. Планується розповсюдження набутого досвіду на інші райони м. Києва та всі області країни, починаючи з Одеси й Чернівців. Поступово створюватиметься спільний інформаційний простір, майданчики для стажування, освітні ресурси (друковані матеріали, аудіо- та відеотеки).

Позитивним моментом цієї інноваційної роботи є залучення до навчання фахівців Психолого-медико-педагогічої консультації (ПМПК) та районних управлінь освіти, що забезпечує спільність зусиль і підвищує відповідальність кожної зі сторін, які опікуються навчанням і розвитком дітей з аутизмом.

Навчання здійснюється у форматі робочих зустрічей, на яких педагоги закладів освіти, фахівці ПМПК та районних управлінь освіти отримують інформацію та матеріали, пов’язані зі світовою культурою поводження з дітьми, які мають аутизм (передусім, методи структурованого навчання з опорою на візуальну підтримку), а також — ефективними практиками їх підготовки до перебування в закладі освіти. Після кожного заняття відбувається практична реалізація отриманих знань безпосередньо в навчальних закладах, а наступна робоча зустріч закріплює набутий досвід і сприяє засвоєнню нових практично зорієнтованих умінь. Це дає змогу здійснювати ефективний навчально-виховний процес з означеною категорією дітей.

Настав час до об’єднання зусиль задля централізованої послідовної і відповідальної роботи, мета якої — забезпечення безперешкодного і доступного навчання дітей з аутизмом в освітньому просторі.

Тетяна Скрипник,
завідувач лабораторії ко­рекції розвитку дітей з аутизмом Інституту спеціальної педагогіки НАПН України, доктор психологічних наук