Життя Києва проходить у тісному взаємозв’язку з соціальними та культурними подіями в столиці України. Так, творча спільнота Національної спілки художників України нещодавно влаштувала широкоформатну виставку під символічною назвою «Мистецтво тисячоліть.
Україна у пошуках витоків». Про що йдеться, розповів на відкритті проєкту голова Київської організації НСХУ живописець Микола Кутняхов. Він наголосив, що творчість митців покликана через художні образи з потужною емоціональною виразністю відтворити унікальний код власної нації.
Більшість творів, представлених на виставці, наповнені філософськими роздумами про сенс життя, звертаються до історичного минулого, відкривають сенси героїчного сьогодення. А в цілому, на виставкових площинах живе та процвітає мальовнича Україна, оспівана поетами, музикантами, художниками через унікальні творчі образи.
Близько 200 творів живопису, графіки, скульптури, декоративно-прикладного мистецтва розкривають глибину заданої концепції. Через твори ми можемо простежити джерела становлення української нації протягом певного історичного періоду. Саме такий акцент зробив у своєму виступі на відкритті проєкту заступник голови КОНСХУ Віктор Бариба: «Тут є справді унікальні роботи, тому вважаю, що вони мають стати частиною постійно діючої експозиції, яка має бути доступна для огляду завжди, а не лише під час виставкових проєктів».
На виставці були представлені твори таких митців, як Олесь Соловей, Віктор Ковтун, Костянтин Чернявський, Анатолій Кущ, Олександра Гордієць, Василь Корчинський, Олександр Мельник, Віра Баринова-Кулеба, Микола Кутняхов, Тетяна Кутняхова-Семенюк, Микола Юхта, Л. Безверха, Тамара Недошовенко, Роман Селівачов, Ганна Лук’яненко, Лариса Шейх-Афоніна та багато інших митців. Географія представників спілки досить розлога – Київ, Львів, Харків, Полтава, Черкаси, Івано-Франківськ, Луцьк та інші міста України.









Привертає увагу величний триптих Олеся Солов’я «Соборність духу». Приємно зазначити, що митець присвятив твір своєму творчому наставнику народному художнику, лауреату Національної премії ім. Т. Шевченка Миколі Стороженку. Близько восьми років митець працював над творчим задумом – спочатку був створений образ Тараса Шевченка з присвятою його рядків із Кобзаря: «І на оновленій землі врага не буде супостата, а буде син, і буде мати, і будуть люде на землі». Поступово концепція розширилася через вагомі історичні постаті української нації – Григорія Сковороди й Матері України, яка стала центральним образом. Також події на Майдані 2014 року стали частиною сюжету триптиха.
В цілому, відчувається культура гуманного народу, який прагне мирного життя в правовій державі, сповненій вікових традицій, переваги світла над темрявою. Такими є картини Василя Корчинського «Чумацький шлях», «З глибини віків», «Скіфський степ»; триптих «Русь» Олександра Мельника з центральним образом Богородиці з немовлям, «На порозі відкриття» Володимира Зельдеса з центральним образом Вікентія Хвойка, «Трипілля» Андрія Горбаля, «Трипільський танок» Лариси Шейх-Афоніної.
Твір «Колір землі» Олександри Гордієць взяли на афішу виставки. Дійсно творча концепція з сакральними, кодовими знаками вдало передає лейтмотив виставки, сповнений глибини голосів власної історії українського народу.
Віктор Ковтун звернувся до зображення видатного українського археолога, дослідника Трипільської культури Вікентія Хвойки.
Вражають величні образи, створені народним художником України Анатолієм Кущем. Скульптури з бронзи наповнені особливою потужною динамікою. Перед нами не просто вагомі постаті історії українського народу, а потужні ватажки, здатні повести за собою народ – Петро Могила, Кирило Розумовський, «Шевченко юний поет».
Привертає увагу скульптурна інсталяція з металу, де зображений Василь Стус в образі Данте. Через потужний спротив відчувається Дух терпіння й віри у справедливість.



Приємною несподіванкою була картина Тамари Недошовенко, яку вона присвятила українському патріоту, захиснику духовних та історичних цінностей українського народу Миколі Макаренку (1877–1938). Профіль вченого світового рівня зображений на тлі Михайлівського Золотоверхого собору, захист якого коштував вченому життя.
Голова НСХУ Костянтин Чернявський слушно зазначив, що «для української нації, яка проходить доленосний шлях в історії, такі проєкти є вкрай важливими, додають впевненості у вагомість власної історії та мужність незламного духу української нації.



Червоною стрічкою проходить тема з національними рисами, кодовими та сакральними ознаками. Саме на такому підґрунті художники показали силу мистецтва, якому підвладні воля, гуманність та прагнення мирного життя.
Фото збірне на основі світлин Ганни ЛУК’ЯНЕНКО
