Звернення до посольств України

Наші співвітчизники, які тимчасово перебувають в інших країнах, а також ті громадяни, які знаходяться в Україні, тепер мають нові практичні можливості для звернень до вітчизняних дипломатичних установ країни, розташованих в інших державах світу. 

Про електронні звернення, сучасні правові можливості їх оформлення поговоримо на прикладі роботи дипломатичних установ України за кордоном. Методом тривалого у часі дослідження теми автору цього матеріалу вдалося зібрати чимало актуальної інформації, яка може практично зацікавити читачів. 

Окрім способу отримання необхідної інформації через запит на публічну інформацію, тепер кожен, хто має доступ до комп’ютера та інтернету, має можливість надсилати електронні звернення обраним адресатам. Під час усного спілкування якось випадково дізнався, що у Секретаріаті Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини вже тривалий час приймають електронні звернення, які направлені за допомогою мережі Інтернет на відповідну електронну пошту. При цьому офіс Омбудсмана працює відкрито й цілком прозоро. Можна, наприклад, зателефонувати й запитати, чи надійшло Ваше електронне звернення. У моєму випадку саме так і зробив, перший раз мав місце певний технічний збій, і мені люб’язно запропонували надіслати звернення електронною поштою знову…

Під час практичного застосування відносин, що виникають між громадянином України та органами державної влади й місцевого самоврядування, виникає неоднозначне тлумачення Закону «Про внесення змін до Закону України «Про звернення громадян» щодо електронного звернення та електронної петиції» в частині ст. 5 Закону «Про звернення громадян» (вимоги до звернення). Далі процитую. 

«Письмове звернення також може бути надіслане з використанням мережі Інтернет, засобів електронного зв’язку (електронне звернення). Письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати. В електронному зверненні також має бути зазначено електронну поштову адресу, на яку заявнику може бути надіслано відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку з ним. Застосування електронного цифрового підпису при надсиланні електронного звернення не вимагається».

Отже, цілком логічно можемо зробити висновок: в електронному зверненні Законом не передбачено ставити особистий власноручний підпис. Проте на практиці деякі державні органи просять, щоб в електронному зверненні була сканована копія чи фотокопія особистого підпису. Наприклад, органи державної фіскальної служби не приймають звернення, надіслані за допомогою мережі Інтернет, без сканованої копії чи фотокопії особистого підпису.

Електронні звернення: 

практичні ситуації

Перш ніж направити електронне звернення обраному адресату, практично доцільно знайти його офіційний сайт. Далі можливі 2 варіанти: знайти на сайті електронну адресу або заповнити створену на сайті відповідну форму. На практиці простіше направляти вже підготовлене звернення на наявну електронну адресу, прикріплюючи до листа текстовий файл. Також на офіційному сайті державного органу слід уважно почитати розділи й підрозділи: можуть бути зазначені електронні адреси для запитів на інформацію (доступ до публічної інформації) та адреси для звернень. У більшості випадків ці електронні адреси мають бути різними, але в окремих випадках вони можуть співпадати. І ще одна порада. Не пошкодуйте кілька хвилин свого часу, аби написати короткого супровідного листа й запитати, чи надійшло ваше електронне звернення до державного органу. В моєму випадку різні дипломатичні установи України за кордоном коротко відповідали про отримання електронної пошти. Якщо пройшло 2—3 дні, але вас не повідомили про отримання звернення, можете зробити повторну відправку або телефонуйте й дізнавайтеся про причини.

Звернення до посольств України

Щоб пересвідчитися у тому, наскільки ефективно працюють із зверненнями в дипустановах системи МЗС, запити на інформацію направив до різних посольств та консульств України: у Федеративній Республіці Німеччина (в тому числі Генеральне консульство України в Мюнхені, Генеральне консульство України в Гамбурзі); в CША, Японії тощо. У надісланих запитах на публічну інформацію просив повідомити та надати відповіді на такі основні й прості питання:

1. Чи приймає Посольство до розгляду електронні звернення від фізичних осіб, надіслані із використанням мережі Інтернет, що мають статус офіційного документа, відповідно до Закону «Про внесення змін до Закону України «Про звернення громадян» щодо електронного звернення та електронної петиції», без власноручного особистого підпису та без сканованої копії особистого підпису?

2. Чи мали місце з 01.11.2015 р. випадки відмови у розгляді електронних звернень від фізичних осіб, надісланих до Посольства із використанням мережі Інтернет, через відсутність власноручного особистого підпису, через відсутність його сканованої копії?

3. Просив повідомити про кількість електронних звернень від фізичних осіб, надісланих до Посольства із використанням мережі Інтернет протягом 2015 року.

Відповіді 
дипломатичних установ

Серед отриманих відповідей від різних дипломатичних установ України за кордоном, наведу пару прикладів. Дуже оперативно, із німецькою пунктуальністю надіслало відповідь на мій інформаційний запит Посольство України у ФРН:

1. Воно приймає до розгляду всі електронні звернення від фізичних осіб, надіслані із використанням мережі Інтернет, що мають статус офіційного документа, відповідно до Закону «Про внесення змін до Закону України «Про звернення громадян» щодо електронного звернення та електронної петиції», у тому числі без власноручного особистого підпису та без сканованої копії особистого підпису.

2. Посольство повідомило, що з 01.11.2015 р. не було випадків відмови у розгляді електронних звернень від фізичних осіб, надісланих до Посольства із використанням мережі Інтернет, у тому числі через відсутність власноручного особистого підпису та через відсутність його сканованої копії.

3. Протягом 2015 року до Посольства надійшло 2805 електронних звернень від фізичних осіб із використанням мережі Інтернет.

Інша дипустанова — Генеральне Консульство України в Гамбурзі (ФРН) повідомила наступне:

1. Генеральне консульство прий­має до розгляду електронні звернення від фізичних осіб, надіслані із використанням мережі Інтернет, без власноручного особистого підпису та без сканованої копії особистого підпису, як це передбачено ст. 5 Закону України «Про звернення громадян».

2. Починаючи з 01.11.2015 року в установі випадків відмови у розгляді електронних звернень від фізичних осіб, надісланих до Генконсульства із використанням мережі Інтернет, через відсутність власноручного особистого підпису/його сканованої копії не було.

3. Протягом 2015 року до установи надійшло близько 1000 електронних звернень від фізичних осіб, надісланих з використанням мережі Інтернет, в т. ч. враховуючи звернення через соцмережі.

Леонід Гапєєв




Читайте також: 

Додати новий коментар