DNK

ДНК-тест: від секретів родичів до додатка знайомств на основі генетичного тесту

ДНК-тести стали настільки доступні, що в Києві цю послугу пропонують десятки лабораторій. Західні компанії пішли далі: вони продають тести, які можна зробити вдома. Причому для цього не знадобиться складний аналіз — всього лише зразок слини. Тепер кожен може пролити світло на сімейні таємниці.

Журналістка Ліббі Коупленд в книзі «Загублена сім'я» розповідає про людей, чиє життя кардинально змінилося після того, як вони зробили ДНК-тест. Деякі дізналися секрети своїх родичів, яких колись усиновили з притулку, інші — з жахом з'ясували, що були зачаті в результаті згвалтування або інцесту, треті — змогли знайти донорів сперми, чиїми послугами колись скористалися їхні батьки.

Сама Ліббі Коупленд знайшла двоюрідного брата з боку матері. Її дід, єврей, колись поїхав зі Східної Європи і не любив розповідати про своє минуле. Виявилося, що нинішні родичі журналістки пережили погроми, Другу світову і розпад СРСР і зараз живуть в Україні.

На думку автора книги, ДНК-тести зроблять світ більш відкритим і дозволять людям примиритися з минулим. Саме це було показано в соціальній рекламі, яка пару років тому розійшлася по всіх європейських країнах: людей запитували, до яких етнічностей вони себе відносять і які етнічні групи викликають у них неприязнь. Після тесту з'ясовувалося, що ті, хто найменше хотів би бути англійцем, євреєм або німцем, були ними як мінімум на половину.

Зрозуміло, ДНК-тест — це погляд не тільки в минуле, а й в майбутнє. Професор генетики Гарвардської медичної школи Джордж Черч створив стартап — додаток знайомств на основі генетичного тесту Digit8. Його ідея полягає в тому, щоб люди могли заздалегідь знати, наскільки вони сумісні і чи не передадуть вони потомству якесь рідкісне генетичне захворювання.

А китайська компанія BGI пропонує всього за 100 доларів повністю розшифрувати геном. Десять років тому ця послуга коштувала близько 50 тисяч доларів. Така доступність дозволить з'ясувати схильність до раку або хвороби Альцгеймера для кожної людини на Землі.

«Я думаю, через кілька десятків років, люди будуть вивчати цей переломний момент на уроках соціології. Тому що технології перевернули наше уявлення про світ», — говорить Ліббі Коупленд.