Skip to main content
мистецтвознавець, заслужений працівник культури України
Україна від Трипілля по сьогодення

Україна від Трипілля по сьогодення

Нещодавно у виставкових залах Центрального будинку художника відкрився Восьмий всеукраїнський бієнале мистецтва історичного жанру «Україна від Трипілля до сьогодення в образах сучасних художників». Експозиція присвячена 100-й річниці проголошення незалежності Української народної республіки та всім визвольним подіям у нашій державі. На виставці експонувалися також твори, що висвітлюють події і образи яскравих діячів нашої історії від найдавніших часів.

Заслужений художник України автор вище названого проекту Олександр Мельник зазначив, що бієнале задумувався для відродження історичного жанру в українському мистецтві. Віками розпалювалася міжусобна ворожнеча, перекручувалася правда про історичний шлях українського народу, підґрунтя його культури, мови, «невигідні» події просто були викреслені зі сторінок національної свідомості.

Вітаючи присутніх з відкриттям виставки, голова Національної спілки художників народний художник України Володимир Чепелик висловив побажання подальшого творчого натхнення митцям і миру Україні. Керманич зазначив, що минула влада своєю комуністичною ідеологією негативно впливала на духовний, культурно-мистецький розвиток суспільства, цілі покоління деморалізувалися. Тому подібний проект, задуманий як бієнале, надає можливості художникам засобами образотворчого мистецтва розказати правду своєму народові. Представлені твори несуть у собі позитивну суть, яка дає можливість відтворитися соборній державі.

На урочистій церемонії відкриття виставки були присутні художники з багатьох областей України, а серед почесних гостей радник Президента України Юрій Богуцький, відомий письменник громадський діяч Дмитро Павличко, представники громадських організацій столиці, преса. Для нас це вагома подія, бо саме на таких виставках художники можуть розкрити свій світогляд, творчий потенціал і показати світу істинну українську спільноту.

«Художники завжди були на передовій історичних подій в Україні», — підкреслив у своєму виступі Ю. Богуцький. Це підтверджують і картини, представлені на виставці, де митці показали вагомі сторінки з історії українського народу, в яких розкривається правда, якою гіркою вона не була б. Через художні образи промовляє до нас правда в хронологічному порядку від сивочолої давнини по сьогодення. Знакова доба кам’яної могили з яскравими археологічними артефактами, драматична Київська Русь, динамічне козацтво з вагомою Батуринською подією, Жовтнева революція, комуністичний радянський період, перебудова, Революція гідності. За кожним періодом долі  людські,  віра у правдиві кроки, сподівання на краще життя. Такими є динамічні скульптури Анатолія Куща, як «Три державності»; «Оранта» Бориса  Нікончука,  живописні полотна «Крути. Мамині яблука» Василя Корчинського, «Останній гетьман Павло Скоропадський» Оксани Полтавець-Гуйди, «Доброволець Іван Турчин» Віктора Левченка.

Вражають могутньою динамікою, психологічною силою образи таких видатних постатей українського народу, як І. Мазепа, І. Сірко, П. Дорошенко, П. Сагайдачний. У цій серії козацьких героїв Наталка Павлусенко поставила для себе завдання заповнити плями в українській історії через правдиве зображення історичної давнини. Для створення власного бачення подій художниця ретельно вивчала документи, народний одяг, деталі оздоблення зброї, козацький побут, тому портретна галерея сповнена особливої динаміки, внутрішньої сили українських героїв.

Привертає увагу триптих К. Касьяненко «Графіті для Анни», «Троїсті музики» О. Федька, «Колесо української історії» Б.  Ткачика, «Битва з візантійцями» Р. Мусієнка. Не минули увагою художники і події Революції гідності, які розгорнулися на полотнах В. Ковтуна, В. Франчука, І. Фризера та ін. Чимало митців були учасниками подій на Майдані — В. Корчинський, У. Федько, К. Ткаченко, М. Соченко. Остання за створену на місці подій галерею портретів отримала медаль «За жертовність і любов до України».

Ретроспективне бачення української історії показали твори таких видатних майстрів пензля, як Валентина Задорожного, Миколи Стороженка, Олекандра Івахненка, Василя Забашти, Олександра Ворони, Галини Севрук, Володимира Прядка, Феодосія Гуменюка. Осмислення найсуворіших подій Голодомору, Великої Вітчизняної війни, випробовування комуністичного режиму розкрилися в представлених творах новою хвилею жорстокої правди. Але в яких би умовах не приходилося жити українському народу, любов до рідної землі, прагнення волі та єдність у благих намірах світлого майбутнього проходять червоною стрічкою через усю виставку. Саме такими промінцями стали картини народної художниці  України В. Баринової-Кулеби «Синок, ходи сам», Л. Митченко «Сім’я», О. Солов’я «У затінку: базар в Острозі», Г. Кириленко-Бараннікової «Седнівський мотив», І. Кліменко «Жіночність», О. Івахненка «Колискова». Слід назвати участь таких відомих митців, як заслужений скульптор України А. Забой, Л. Перепелиця, живописців Ю. Кардаша, В. Копайгороденка, В. Гарбуза та ін. В цілому на виставці представлені твори небайдужих до історії свого народу художників. Але кульмінацією виставки стала картина Олександра Мельника «Українське Різдво під червоною зіркою», яка має особливу силу впливу на формування національної свідомості людства.

Загалом на виставці представлено триста художніх творів від 180 учасників проекту. Сторінка за сторінкою розкриваються вагомі події, в яких промовляє історія українського державотворення. Так, через художні образи митці впливають на почуття глядачів, формують нашу свідомість, виховують національне бачення, єднають глядачів любов’ю до своєї держави.