Виховний захід «Янгол Різдва»

Мета
навчальна: дати вихованцям уявлення про події, пов’язані з народженням Ісуса Христа; пояснити причину радості, яку приносить нам Різдво; ознайомлення гуртківців з історією Різдва та технікою витинанки; актуалізувати знання про історію цього мистецтва в Україні;
розвивальна: спонукати вихованців ділитися цією Доброю Новиною з друзями, близькими людьми; розвивати художні навички та вміння;
виховна: виховувати шанобливе ставлення до Святого Письма; почуття радості та подяки Богу за народження Ісуса Христа; прищеплювати інтерес до естетичних цінностей українського народного мистецтва; виховувати акуратність, вміння фантазувати.

ОБЛАДНАННЯ:
візуальний ряд: картини з зображенням Різдвяних свят; зображення витинанок різних майстрів; зразок готового світильника — витинанки «Янгол Різдва»;
музичний ряд: аудіозапис різдвяної пісні «Тиха ніч»;
матеріали та інструменти: кольоровий, цупкий папір (2 шт.); простий олівець; канцелярський ніж; ножиці; міцна дощечка для вирізання витинанки; скотч; клей ПВА.

ХІД ЗАНЯТТЯ:
І. Організаційний момент.
ІІ. Повідомлення теми та мети заняття.
Педагог:

Piздво для мeне зoвсім нe ялинкa,
Нe пoдарунки i нe Дiд Мopoз.
Piздво для мeне — paдісна нoвина:
В цeй дeнь для мeне нapoдивсь Xpистос.

От і наступають свята. Чекати залишилося вельми недовго. Дуже скоро одне із найбільших свят християн всього світу — Різдво Христове.
Свято Різдва — найкрасивіше зимове свято. Небо і земля славлять народження Спасителя, який явився на грішну землю в образі немовляти.
Яка ж історія цього свята?

У місті Назареті, на півночі Ізраїлю, понад 2000 років тому жила молода дівчина на ім’я Марія. Вона була дуже доброю, усім допомагала. Марія любила Господа і завжди до Нього молилася. На той час вона була заручена з чоловіком на ім’я Йосип (заручини — домовленість про весілля). Тоді існував звичай до весілля чекати один рік. Одного разу до Марії з’явився ангел Гавриїл і сказав: «Радій, Маріє, Господь з тобою! Ти благословенна між жінками!»
Дівчина стривожилася і стала роздумувати, що могли б означати ці слова. Ангел промовив: «Не бійся, Маріє, бо в Бога благодать ти знайшла. Народиться у тебе Син і назвеш Його Ісусом (Ісус-Спаситель). Він спасе людей від їхніх гріхів».

Минали місяці. Марія чекала дитину. Йосип не хотів, щоб люди дізналися про це і побили її камінням, і вирішив таємно відпустити Марію, щоб вона втекла в інше місто. Але тільки він так подумав, як уві сні з’явився йому ангел і промовив: «Йосипе, не бійся прийняти Марію, дружину свою. Вона родить Сина, ти ж даси Йому ймення Ісус, бо спасе Він людей Своїх від їхніх гріхів».
Коли Йосип прокинувся, то зробив усе так, як звелів йому ангел.
На той час цар Август звелів усім жителям його імперії пройти перепис, який необхідний був для збору податків. Про це оголосили і в Назареті. Йосип був родом із Давидового міста Віфлеєма. Тому саме там він повинен був пройти перепис.

Марія і Йосип взяли з собою необхідні речі і вирушили в нелегку дорогу, подорож тривала близько чотирьох днів. І от нарешті Марія та Йосип у Віфлеємі. Вони почали шукати місце для ночівлі. Але всі будинки були переповнені великою кількістю людей. Марія та Йосип змогли знайти притулок лише у хліві. Колискою для Новонародженого стали ясла (ясла-годівничка для тварин).
Розповідаючи, педагог показує кольорові ілюстрації.

Ніхто ще не знав про те, що народився Син Божий. Першими про це дізналися пастухи. Вони стерегли свої отари в полі, аж раптом — перед ними з’явився ангел у сяйві і сповістив про народження Христа. Вони дуже злякалися, але ангел промовив, що Дитя, сповите пелюшками в яслах, є Спасителем світу.
Ось саме такого янгола-провісника я пропоную виготовити на нашому занятті. Янгола, який сповіщає Добру новину — народження Сина Божого. Сьогодні на занятті ми створюватимемо світильник у техніці витинання — «Янгол Різдва».
 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Педагог:

Немов відтворення серпанку
З паперу вирізано все.
Ось перед вами «Янгол», витинанка —
Зразок чудової краси.
Легка, прозора, мов пушинка,
Цілком нагадує вона
Казковий витвір давнини.
А щоб навчитись витинати,
Для цього слід підготувати
Робочих приладів набір.
У першу чергу треба взяти
Цупкий мальований папір…

ІV. Пояснення нового матеріалу.
Педагог:

Витинанки (від слова «витинати» — вирізувати) — орнаментальні й фігурні прикраси житла, що ажурно витинають ножицями з білого або кольорового паперу. Українські народні витинанки — яскравий самобутній вид народної декоративної творчості, що має глибокі й багаті традиції.

Техніка витинання була відомою ще задовго до ХІХ століття. Основним матеріалом для виготовлення витинанки були шкіра й хутро. Цими виробами прикрашали одяг, взуття, побутові й культові речі. Про це свідчать археологічні знахідки на Алтаї (зображення шкіряної прикраси дерев’яного саркофага, датованої V століттям до н. е.). Особливо поширеними були прикраси зі шкіри та хутра у мешканців Карпат — гуцулів і лемків.
Перші паперові прикраси, що можна вважати аналогами традиційних витинанок в Україні, виникли в Китаї після винаходу й розповсюдження там паперу.
У ХІІІ столітті паперові прикраси з’явилися в Персії, а в ХV — через Туреччину потрапили до Європи. У ХVІІІ—ХІХ століттях вони поширилися у Франції, Португалії, Польщі, Литві, Білорусі та інших країнах.
За технологічними та художніми особливостями витинанки поділяють на: ажурні (зображення міститься у прорізах); силуетні (зображення виступає силуетом); одинарні (виготовлені з одного аркуша паперу); складні, або аплікаційні (з кількох аркушів паперу).

Сьогодні техніку витинання й традиційні мотиви орнаменту витинанок дедалі частіше використовують художники та дизайнери. Важливою подією в сучасному декоративному мистецтві була поява витинанок сувенірного призначення геометричні елементи та фігури.
 

V. Практичне завдання.
Педагог:

— Сьогодні ви маєте створити паперовий світильник в техніці витинання.
Не слід забувати про техніку безпеки при роботі з предметами, що колять та ріжуть.
Послідовність виконання:

yangol1
1. На міцну дощечку прикріплюємо цупкий папір з зображенням янгола (витинанка).

2. Роботу починаємо з середини виробу; канцелярським ножем витинаємо дрібні деталі.


3. Ножицями по контуру рисунка вирізаємо композицію; для світильника потрібно зробити дві витинанки (у дзеркальному відображенні).
4. На зворот витинанки акуратно пензликом наносимо клей в тих місцях, де це необхідно та акуратно склеюємо деталі. Стежте, щоб клею не було забагато.
VІ. Виконання практичного завдання.
Педагог показує, як виконати витинанку.
Потім діти самостійно працюють під музичний супровід (аудіозапис «Тиха ніч»). Педагог контролює їхню діяльність, допомагаючи за потреби.
VІІ. Підбиття підсумків уроку.
Виставка робіт. Оцінювання.

Оксана Демчик,
завідуюча методичним відділом Будинку дитячої творчості Шевченківського р-ну м. Києва




Читайте також: 

Додати новий коментар