Сім’я — школа любові

конкурс «Я пишаюся своїм татом»


фотосъемка Киев, фотосъемка детей







Туры в Грузию


Грін карта— шлях до мрії







Журнал про сім’ю №1КультураМистецтво → Микола Стороженко

Микола Стороженко

( Голосів: 0 )
29 листопада 2010

Микола Андрійович Стороженко народний художник України,
лауреат Національної премії ім. Т. Шевченка,
орден князя Ярослава Мудрого У ст.;
орден «За заслуги ІІІ ст.»;
лауреат Міжнародних фестивалів молоді та студентів,
професор Національної академії образотворчого
мистецтва та архітектури України,
дійсний член АМ України, народний вчитель,
організатор і  керівник творчої майстерні
живопису та храмової культури НАОМА,
народився в с. В’язове
Конотопського району Сумської області

СтороженкоКожен крок життєвого шляху Миколи Андрійовича Стороженка підтверджує що все, що він робить монументальне, перепровірене часом, правдиве, сповнене високого художнього сенсу. При спілкуванні з цією неординарною людиною, відчувається доброзичливість, вміння зрозуміти, вислухати, порадити, готовність розділити ваші проблеми. Постать народного художника України, професора Національної академії образотворчого мистецтва та архітектури України, дійсного члена АМ України, народного вчителя, організатора і керівника творчої майстерні живопису та храмової культури НАОМА М. Стороженка цілісна, шляхетна, відкрита,  як і самі його твори.

Микола Андрійович стверджує, що все у природі знаходиться у рівновазі, закономірності. Сучасність розчиняється у вічності, а сучасне і минуле – єдиний ланцюг у колообігу культури. Мабуть це і є найбільш красномовний стержень учбово-виховного процесу майстерні живопису та храмової культури, яку заснував М. Стороженко ще у 1995 році. Три значних кита лягли в основу розробки програми майстерні: стилістичні напрямки Візантії, бароко поєднані з універсальними методами сучасного українського мистецтва…

Є люди про яких можна сказати, що вони мають Боже помазання. Велика вдача знаходитися поруч з такими особистостями, сповненими сили та краси людського духу, та ще більша, мати можливість навчатися від них. Як правило розмах творчих здібностей таких людей стає неосяжним і високохудожнім. Саме так висловлюються вдячні учні художника Миколи Стороженка, ім’я якого відоме не тільки на Україні, а й далеко за її межами. Грані таланту цієї феноменальної людини осягають іконопис, станковий та монументальний живопис, графіку, педагогічну практику. Творчі виміри Стороженка синтезують цілі історичні епохи, стають літописом життя українського народу.

Вищеназвану гіпотезу М. Стороженко підтвердив численними виставками як в Україні так і за кордоном. Його твори прикрашають провідні музеї Ною-Йорка, Вашингтона, Австрії, Києва, Канади…

Микола Андрійович має численні Почесні дипломи, грамоти, винагороди. Його творчість відзначена Американським Кембриджським біографічним інститутом, а біографія занесена до довідника «Життя славетних», він Почесний громадянин Канади, Вінніпега, Брандока. А оформленими художником друковані видання, відзначені найвищими Міжнародними нагородами - Срібна медаль  (1979, м. Софія) та Золота медаль (2003, м. Київ).

Висока відповідальність Стороженка до творчості, вимогливість до себе, відчувалися ще у роки підготовки до виконання диплому «Перші сходи. Агроном». Протягом 1953-1954 року Стороженко-студент перебував на цілинних землях Казахстану та Алтаю, де безпосередньо з натури  створив понад 800 образів до програмної картини.

Весь свій життєвий шлях митець пов’язав з творчістю. Постійний пошук власного творчого стилю виплекав не тільки майстерне володіння різноманітними техніками живопису та графіки, він став піонером у розробці власної техніки гарячої та холодної енкаустики, яку використав у мозаїчних монументальних композиціях, що прикрашають інститут теоретичної фізики АН. УРСР (1958-1974) та інститут фізики АН УРСР (1979-1981) (1978-1989). 

Творам Миколи Стороженка у галузі настінних розписів та храмового живопису не має рівних. Ці епічні саги вражають широким діапазоном знань художника, глибоким психологізмом. За своїми художньо-технічними характеристиками вони стали національним надбанням, класикою українського мистецтва ХХ століття.

Національна свідомість українського народу завжди була поєднана з релігією. Біблійні засади, особливо заповіді Христа, стають основою життєвих принципів М. Стороженка. Поглиблене вивчення Миколою Андрійовичем християнства його культу, культури, образності виплекали своє творче бачення біблійних сюжетів, героїв.

Розписи церкви Миколи Притиска на Подолі розкривають значення біблійної теми для становлення Стороженка-гуманіста, Стороженка-філософа. Головний акцент епічного твору площею у 200 кв. метрів, припадає на композицію «Пантократ-Вседержитель». Образ Господа сповнений художньої виразності, глибокого психологізму, закликає до покаяння та поклоніння. Лаконічна кольорова гама цілком обумовлює засади сакрального мистецтва.

Епічний твір митця «Україна скіфська – Еллада степова» займає особливе місце у творчий спадщині митця. На площі понад 240 м. кв. розгорнулася грандіозна епічна сага, мозаїки якої мають глибоку змістовність та мистецьку силу виразності. Динамічних рух героїв спрямований на розкриття історичної правди скіфських часів і вражають самобутньою красою образного втілення. Мозаїчна композиція прикрашає фасад пансіона «Гілея», що розташувався на узбережжі Чорного моря, мені пощастило спілкуватися зі своїм земляком. Наша розмова була пов’язана з унікальним виданням раритетної книги, яку в одному екземплярі видала родина Стороженків власним коштом. Це ілюстрації «Кобзаря» Т. Шевченка, працю над якими художник завершив у 2004 році. Шевченкіана митця почалася ще з перших років після закінчення вузу. Слід назвати композиції «Т.Шевченко і світ» (1981) та «Світло волі» (1989). І ось нове осмислення творчості геніального поета України. Стороженко створює серію графічних робіт пов’язаних з оздобленням «Кобзаря». Сорок ілюстрацій, по суті самостійних картин, розкривають трагічну долю українського народу від Київської Русі по сьогодення.

Стороженко працював з глибоким бажанням подарувати сучасникам віру у невичерпну силу волі та людяності, в ім’я правди та незалежності. Монохромна палітра кожного сюжету збагачена стильовими нашаруваннями, в ланцюгу яких єднається дух душа, свідомість. Саме такими є композиції героїчних битв з турками, ляхами, Московією. При перших дотиках до «Кобзаря» буквально випестуваного митцем, глядача охоплює велич його творчого задуму. Всі засоби - і літературні і художні, спрямовані на розкриття драматичних образів сповнених муки та болю, терпіння та страждань. Життєва правда передана з надзвичайною енергетикою в картинах: «Катерина», «Ярина», «Причинна», «Перебедня», «Наймичка». Моногамна палітра та виразний малюнок віртуозно оперують простором і часом, створюючи конструктивну систему, яка буквально ліпить цілісні самобутні образи.

Тематичний стержень сорока творів виконаних авторською технікою, переносить нас у глибину історії нашого багатостраждального народу. Короткі, змістовні анотації до кожної композиції єднають нас у триєдиному вимірі – Шевченко-народ-Стороженко. 

Так ми, сучасники, черпаємо з кришталевого джерела Шевченкового слова, та не менш життєдайної криниці образотворчого осмислення «Кобзаря» Миколою Стороженком. Таке видання з унікальними композиціями не тільки творча вдача митця, воно дійсно може бути візитівкою Української держави.

Як що згадати вислів, що «кратність сестра таланту», то він цілком відповідатиме майстерному володінню художником в сфері оздобленнія книжок. В творчому доробку Миколи Андрійовича понад 40 книг з лаконічними художніми образами, які яскраво розкривають творчі задуми таких письменників, як П. Мирний, І. Франко, М.

Коцюбинський, М. Стельмах, Л. Українка. Створені М. Стороженко художні образи являють цілу епоху з життя українського народу, його літературним надбанням.

Образи глобальних творів Миколи Андрійовича Стороженка кличуть до покаяння, прощення, добра бо серце цієї шляхетної людини сповнене життєдайної правди, миру і любові. Так, існуючи у реальних та ірреальних вимірах, крокує маестро своїм невгомонним творчим та життєвим шляхом, стверджуючи споконвічні поняття краси, гармонії, вічності…

Микола Андрійович вельми точний у своїх висловлюваннях стосовно мистецтва. Його розміркування сповнені глибоких знань, любові до оточуючого світу, прагнення зробити світ кращим. Поруч з ним завжди навчаєшся. Я дуже шкодувала, що не мала з собою диктофона, бо бесіда у якій приймала участь і дружина Миколи Андрійовича, Раїса Олександрівна, була варта того.

Багаторічний творчий процес над оздобленням безсмертного твору світоча українського слова, проходив на очах цієї самобутньої жінки. Раїса Олександрівна розповіла про той дивовижний творчий процес створення кожного малюнку до Кобзаря. Життєвий простір Миколи Андрійовича на багато років був буквально заполонений драматичними образами Кобзаря, який перейняв через своє серце долю окремих персоналій, слугуючи Шевченку та Україні…
Учбовий процес проходить червоною стрічкою через життя Миколи Андрійовича. Він не тільки передає свої творчі надбання, виховує любов до світових зразків мистецтва, а й вболіває за долі своїх вихованців, їхній подальший творчий шлях. Завдяки надзвичайно делікатній манері спілкування завжди створюється особлива аура взаємовідносин педагога і студента. Саме так сталося з Андрієм Коваленко, який буквально з перших хвилин бесіди з вчителем відчув його людяність, батьківську турботу. А Костянтин Косаревський вважає Миколу Андрійовича педагогом з унікальними здібностями, який виховує художника світового бачення.

Педагогічна практика М. Стороженка почалася з 1973 року. Майже 180 учнів мали благословенну можливість навчатися у свого самобутнього педагога. Багато з них із вдячністю згадують роки навчання по усім фаховим дисциплінам, які викладав Микола Андрійович: живопис, малюнок, композицію. Недаремно вже з 1993 року, за пропозицією ректора НАОМА А. Чебикіна, Стороженко вже заснував майстерню живопису та храмової культури.
Програмні напрямки учбово-виховного процесу його майстерні поєднали в собі стилістику Візантії і бароко. Будуючи ці світові досягнення на академічному підґрунті, М. Стороженко цеглина за цеглиною, створював власну учбову програму. Так поєдналися академічні традиції, канони, досягненнях попередніх надбань з універсальними методами сучасного мистецтва.

Вчителю є що дати своїм учням, бо підґрунтя Стороженківської школи сформувалося ще в Художньому інституті. Саме в цій кузні українського мистецтва, Микола Андрійович пройшов професійну школу у таких корифеїв українського мистецтва як С. Григор’єв, М. Шаронов, Т. Яблонська. Товаришував з багатьма провідними митцями, особливо з  Г. Якутовичем та Г. Гавриленко, які слугували Україні своєю самовідданою працею.

Творчість, педагогічна та громадська діяльність Миколи Андрійовича варті високого визнання. Вперше в історії мистецтва України, відзначається свято творчої майстерні живопису та храмової культури. Для святкування цієї події чимало зусиль приклали його учні, насамперед Олесь Соловей.

Створений каталог програмної діяльності Стороженківської школи, є добрим вкладом у підготовці до святкування 90 річниці з дня існування Національній академії образотворчого мистецтва та архітектури. Динамічний еволюційний процес розвитку сучасного українського мистецтва ми можемо прослідкувати через творчість ста вісімдесяти вихованців М. Стороженка. Деякі з них переїхали за кордон, як В. Скрипка та Г. Родіонов в США; в Канаду – А. Санітар, Т. Каліча в Німеччину, А. Соломаха в Францію, І. Савченко в Італію, в Аргентину – А. Петрушевський, К. Реунов у Англію; С. Базілев, А. Савадов та С. Химочка у Москву; А. Барибін у Польщу…

Чимало студентів навчалися з таких країн, як В’єтнам, Китай,  Каір, Мексика, Молдова, Узбекистан, Монголія. Дійсно Микола Стороженко є для нас не тільки художником та вчителем з великої літери, а й миротворцем всесвіту.  
Чимало випускників стали на педагогічну стезю, як О. Соловей, В. Недайборщ, О. Цюгорко, Ю. Гончаренко, І. Пилипенко. Список художників, що пройшли школу Стороженка і досягли успіху в сучасному мистецькому олімпі, можна ще продовжувати. Про кожного з них, Микола Андрійович згадує з особливою теплотою і гордістю.
Дійсно, академічне підґрунтя, яке вони отримали в студентські роки, дає їм можливість для подальшого самостійного розвитку. Що і підтверджує виставка, на якій представлено понад 200 творів студентів майстерні живопису та храмової культури НАОМА. Школа Миколи Стороженка відбулася. Її випускники понесли у всесвіт глибокі фахові знання, активну громадську позицію, любов до України. Дипломні роботи, академічні постановки, ікони, іконографія розмістилися в залах Національної спілки художників України, сповнені певних ознак розмаїття та багатоплановості індивідуальностей. Відчувається світогляд вчителя, ідейною серцевиною якого є висока професійність, гармонічне творче мислення, відповідальність перед суспільством.

Валентина Єфремова мистецтвознавець
Заслужений працівник культури України



Категория: Культура, Мистецтво

blog comments powered by Disqus


 

Коментарі 

 
0 #1 Михайло 11.01.2011 21:12
...я перепрошую, але, його синові, і близько не стояти, по всім, мистецькім параметрам)
Цитувати
 
Додати коментар

Захисний код
Оновити